Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE RESOURCE PROVISION OF DEVELOPMENTAL EDUCATIONAL PROCESS IN A TEACHER TRAINING UNIVERSITY ON THE BASISOF INTERSCIENTIFIC COMMUNICATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-1-6-13

Abstract

Through the analysis of the condition of educational practice in Russian teacher training universities, the progressive tendencies in its perfection are revealed. On this basis the general evaluation of the existing educational resource that is used for the competency approach in higher pedagogical education is given. The article proposes the author’s model of developing educational resource created in the conditions of interscientific communication, which was tested in practice and which provides the formation of pedagogical professionalism among bachelor students. The article shows that the interscientific database about a person developed by experts representing sciences connected with pedagogy is a didactic means of developing educational resource formation.

About the Author

Рyotr A. Khromenkov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Андреев В.И. Ресурсный подход к активизации инновационной деятельности и саморазвитию личности в условиях высшего педагогического образования // Образование и саморазвитие. 2011. № 1 (23). С. 3-7.

2. Артамонова Е.И. Эффективное сотрудничество педагогической общественности Международной академии наук педагогического образования (Отчетный доклад о деятельности Некоммерческого Партнерства «Международная академия наук педагогического образования» за 2015 г.) // Педагогическое образование и наука. 2016. № 2. С. 7-19.

3. Зинченко Т.П. Методология ресурсного подхода: границы и возможности применения в психологии // Когнитивная и прикладная психология. М., 2000. С. 230-312.

4. Интеграция образовательных и научных ресурсов в контексте развития высшего образования в Тюмени: материалы научно-практического семинара (г. Тюмень, 31 марта - 1 апреля 2005 г.). Тюмень, 2005. 146 с.

5. Новикова Г.П. Инновационная деятельность МАНПО по формированию единого научно-образовательного пространства // Педагогическое образование и наука. 2015. № 2. С. 16-21.

6. Хроменков П.А. Развивающая образовательная среда педвуза в условиях межнаучной коммуникации: монография. М., 2013. 196 с.

7. Хроменков П.А. Разработка и использование базы межнаучных данных о человеке в высшем педагогическом образовании // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 2 (2). С. 393-398.

8. Хроменков П.А. Высшее педагогическое образование в России: состояние и перспективы развития [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 4. URL: www.science-education.ru/122-21297 (дата обращения: 28.12.2016).


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)