STUDENTS’ PARTICIPATION IN THE ORGANIZATION OF INTELLECTUAL COMPETITIONS FOR SCHOOLCHILDREN «SCHOOL AND SOCIETY»AS A COMPONENT OF EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL TRAININGOF FUTURE TEACHERS
https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-16-23
Abstract
Purpose. The article presents theoretical interpretation of the experience in developing and implementing the competition project named «”School and society” intellectual competitions for schoolchildren» as a component of educational and professional training of future primary school teachers. Methodology and Approach. The content and function characteristics are given to define the directions of work at the competition project implementation; the effectiveness of each stage is evaluated basing on the dynamics of the competition results and reflexive data on identifying the students’ readiness to lead the research activities of schoolchildren. Results. Positive changes in students’ readiness to lead schoolchildren’s research activity were noted. These changes were fixed during students’ participation in the contest project realization on the following criteria: ability to take into account schoolchildren’s cognitive interest while formulating the problem (theme) of the research, knowledge of the logics of the research work stages, understanding the didactic importance of the research work as a productive method of studying, ability to work in a team as well as in the situation of uncertainty and risk. Theoretical and Practical implications. The results obtained contribute to the practice of updating the content-functional model of future teachers’ training to implement the research approach in teaching.
References
1. Богоявленская Д. Б. Об истоках творчества // Исследовательская деятельность учащихся в современном образовательном пространстве: сборник докладов IX Международной научно-практической конференции, Москва, 8-10 февраля 2018 г. М., 2018. С. 12-19.
2. Громыко Ю. В. К проблеме создания общенародной школы будущего: синтез предметного и проектного образования // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 1. С. 93-105. DOI: 10.17759/pse.2018230108
3. Карпов А. О. Будущее образования // Общественные науки и современность. 2018. № 5. С. 115-124. DOI: 10.31857/S086904990001499-0
4. Карпов А. О. Два типа раннего вовлечения школьников в научно-исследовательскую деятельность // Педагогика. 2018. № 5. С. 52-60.
5. Карпов А. О. Теоретические основы исследовательского обучения в обществе знаний // Педагогика. 2019. № 3. С. 3-13.
6. Петрова М. А., Гусевская О. В. Совершенствование модели подготовки будущего учителя начальных классов // Начальная школа. 2017. № 10. С. 6-13.
7. Рыбалева И. А. Критерии и показатели уровня готовности педагога к исследовательской деятельности // Образование и саморазвитие. 2010. № 5 (21). С. 18-23.
Views:
61