Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ORGANIZATION OF SECONDARY SCHOOLCHILDREN’S RESEARCH ACTIVITIES IN PHYSICS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-2-102-108

Abstract

The methods of organization of schoolchildren’s research activities in the context of teaching physics at a high school with the requirements of the FSE standard of basic general education and basic secondary education. It is shown that the use of research in educational activity increases the motivation for studying. Besides, creative, educational, and research abilities are developed. As a result of the tasks performed schoolchildren comprehend their own actions, analyze the results of measurements, evaluate the reliability and accuracy of measurement results, and define the limits of applicability. They also generalize and systemize theoretical knowledge. Schoolchildren acquire skills of experimental measurements, knowledge about physical devices, methods and techniques of measurement, terms of physical quantities in the International System of Units SI measurements, and the interrelationship and interdependence between physical quantities. They are able to compile presentations for presenting experimental research results. Everything mentioned above is a prerequisite for successful mastering Physics.

About the Author

Oksana Babenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бабенко О.Ю. Индивидуализация обучения слушателей в системе довузовского образования: дис. … канд. пед. наук. М., 2003. 176 с.

2. Баженова И.И., Романько Д.В. Выполнение индивидуального проекта как одно из современных требований к результатам образования школьников // Педагогическое образование в России. 2016. № 8. С. 109-117.

3. Грудинин Б.А., Рябко А.В. Анализ исследовательской деятельности школьников в процессе обучения физике // Фундаментальные исследования. 2014. № 5-1. С. 171-176.

4. Обучение основам исследовательской деятельности через интернет / Д.Ю. Дунюшкин и др. // Системный анализ в науке и образовании. 2013. № 3 (21). С. 24-38.

5. Рыжиков С.Б. Развитие исследовательских способностей одаренных школьников при обучении физике: автореф. дис. … докт. пед. наук. М., 2014. 44 с.

6. Толстик А.М. Лабораторный имитационный практикум по общей физике [Электронный ресурс]: учебно-методический комплекс. Томск, 2010. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

7. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования (утвержден приказом Минобрнауки России от 17.05.2012 № 413 (ред. от 31.12.2015)) [Электронный ресурс] // Департамент образования города Москвы: [сайт]. URL: http://dogm.mos.ru (дата обращения: 28.03.2017).

8. Babenko O., Larionov V., Khanchich O. Problem-based learning for technical students on the base TRIZ (theory of inventive problem solving) [Электронный ресурс]. URL: http://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2016/07/shsconf_eeia2016_02001.pdf (дата обращения: 07.04.2017).


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)