Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

LINGUOCULTUROLOGICAL COMPONENTS OF THE INTENSIVE COMMUNICATIVE ADAPTATION COURSE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-2-57-71

Abstract

The article describes linguoculturological content components of a new course of teaching Russian as a Foreign Language - the course of intensive communicative adaptation, which responds to the needs of people who live and work in Russia. The article describes the main characteristics of the course, as well as the difficulties in certain situations of cross-cultural communication. There are some examples of exercises which develop the cross-cultural competence. The methodological experiment, confirming the effectiveness of the teaching model, is descibed.

About the Author

Nadezhda Tikhomirova
Pushkin State Russian Language Institute
Russian Federation


References

1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М., 2009. 448 с.

2. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень / М.М. Нахабина и др. 2-е изд., испр. и доп. СПб., 2001. 32 c.

3. Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб., 2005. 352 с.

4. Ларина Т.В. Категория вежливости и стиль коммуникации: Сопоставление английских и русских лингвокультурных традиций. М., 2009. 512 с.

5. Орехова И.А. Обучающий потенциал русской среды в формировании лингвокультурологической компетенции иностранных учащихся: автореф. дис. … док. пед. наук. М., 2004. 48 с.

6. Пассов Е.И., Кузовлева Н.Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М., 2010. 568 с.

7. Прохоров Ю.Е., Стернин И.А. Русские: коммуникативное поведение. М., 2006. 328 с.

8. Стефаненко Т.Г. Этнопсихология. М., 1999. 320 c.


Review

Views: 50


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)