Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF THE INTELLECTUAL DEVELOPING ENVIRONMENTOF THE PROFILE ENGINEERING AND TECHNICAL EDUCATION OF YOUTH IN THE BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-116-125

Abstract

In this paper, the principle of creating and continuously improving the intellectual and developing environment of profile and pre-professional engineering and technical education for young people is considered in the BMSTU. The main goals of preprofessional and profile education of engineering orientation, obtained as a result of the annual monitoring of students and teachers of profile educational organizations of the BMSTU, are given. The criteria for the expert evaluation of the quality of profile engineering and technical training are described. The types and forms of training that form the system of vector interaction between the BMSTU and educational organizations are described, which forms an intellectual developmental environment for profile education.

About the Authors

Natalia F. Zelentsova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


Katharine V. Zelentsova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


Viktor V. Zelentsov
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Александров А.А. МГТУ им. Н.Э. Баумана: опыт, традиции и инновации в подготовке инженерных и научных кадров // Инженерное образование. 2012. № 10. С. 6-13.

2. Алижанова Х.А. Основные проблемы и противоречия в организации профильной подготовки, эффективность профильного обучения [Электронный ресурс] // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сборник статей по матер. XIII междунар. науч.-практ. конф. Ч. II. URL: https://sibac.info/conf/pedagog/xiii/26929 (дата обращения: 26.11.2016).

3. Зеленцова Н.Ф., Зеленцова Е.В. Связи «Бауманки» со школами крепнут // Вузовский вестник: российская общевузовская газета. 2016. 1-15 июня. № 11 (251). С. 5.

4. Инженеры со школьной скамьи // Вузовский вестник: российская общевузовская газета. 2016. 16-30 июня. № 12 (252). С. 16.

5. Колесников К.С. Научные и инженерные школы МГТУ им. Н.Э. Баумана // Машиностроение и инженерное образование. 2006. № 1. С. 12-15.

6. Крутько П.Д. Очерки истории высшего технического образования. М., 2012. 140 с.

7. Первый Всемирный доклад ЮНЕСКО по инженерным наукам: нехватка инженеров - угроза развитию // UNESCO.ORG. 2010. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001897/189753e.pdf (дата обращения: 26.11.2016).

8. Сапрыкин Д.Л. Инженерное образование в России: история, концепция, перспективы // Высшее образование в России. 2012. № 1. С. 125-137.

9. Сборник нормативных и методических материалов по взаимодействию МГТУ им. Н.Э. Баумана с профильными образовательными учреждениями Университета / под ред. Н.Ф. Зеленцовой. М., 2013. 44 с.

10. Симоньянц Р.П. Проблемы инженерного образования и их решение с участием промышленности // Наука и образование. МГТУ им. Н.Э. Баумана: электронный журнал. 2014. № 3. URL: http://technomag.bmstu.ru/doc/699795.html (дата обращения: 26.11.2016).


Review

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)