Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ARTISTIC PERCEPTION: ITS NATURE AND DEVELOPMENT

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-82-91

Abstract

The article studies the nature of artistic perception: artistic “vision”. The author’s understanding of the concept “see” is given. The author offers the narrow interpretation of the term: when the perception and the assessment of colour shades are meant; and the wide meaning: “vision” as the composition perception. The article presents the author’s point of view on the specificity of artistic perception development during artistic activities. On the basis of domestic scientists’ research, as well as on the data of her own scientific work and teaching practice, the author singles out the stages of artistic “vision” formation. The stages mentioned are scrutinized in correlation with the levels of colour perception described by the author before.

About the Author

Marina V. Bubnova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бубнова М.В. Взаимосвязи изобразительной деятельности школьников со способностями к русскому языку и математике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 2. С. 155-163.

2. Бубнова М.В. Восприятие оттенков «юным художником» при работе цветом // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 2. С. 23-31.

3. Бубнова М.В. Восприятие художника. Зритель смотрит, а художник «видит» // Проблемы теории и методологии предметного образования. Изобразительное искусство. Декоративно-прикладное искусство. Дизайн: сборник факультета ИЗО и НР МГОУ. М., 2016. Вып. 2. С. 15-18.

4. Бубнова М.В. Формирование цветовосприятия младших подростков в процессе обучения изобразительной деятельности: автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2010. 23 с.

5. Венгер Л.А., Венев И.Д. Развитие восприятия цвета в дошкольном детстве // Формирование восприятия у дошкольника. М., 1967. С. 34-81.

6. Еникеев М.И. Психологический энциклопедический словарь. М., 2006. 560 с.

7. Мухина В.С. Изобразительная деятельность ребёнка как форма усвоения социального опыта. М., 1981. 239 с.

8. Степанов В.Г. Психологические особенности перцептивной деятельности школьников и учёт их в учебно-воспитательной работе: учеб. пособие. М., 1989. 82 с.

9. Усова А.П., Запорожец А.В. Педагогика и психология сенсорного развития и воспитания дошкольника // Теория и практика сенсорного воспитания в детском саду. М., 1965. С. 3-18.

10. Чистов П.Д. Методологические основы конструктивного рисования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 3. С. 122-130.

11. Чистов П.Д., Кузьменко Е.Л., Павельева И.Н. Построение образовательной среды художественной мастерской // Наука и школа. 2016. № 4. С. 74-79.


Review

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)