Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DESIGNING THE MODEL OF RETRAINING TEACHERS WITHOUT PROFILE PEDAGOGICAL EDUCATION TO THE PROFILE "TEACHER OF TECHNOLOGY"

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-72-81

Abstract

In the article the authors reveal the features of designing a model of retraining teachers without specialized pedagogical education. The leading requirements for selecting its structural components are highlighted. The developed model of retraining should ensure for every teacher of technology the conditions for entering the pedagogical and technological culture, for self-development and self-realization in pedagogical activities. The authors of the article propose a program based on the requirements of the GSES which is aimed at retraining and enhancing the professional competence of technology teachers. The program is supposed to ensure the continuity of vocational training and scientific, theoretical, methodological and informational support for pedagogical staff of educational institutions for solving urgent problems of innovative socio-economic development in Moscow region.

About the Authors

Ludmila N. Anisimova
Moscow Region State University
Russian Federation


Svetlana A. Klenikova
Moscow Region State University
Russian Federation


Marina A. Musatova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Анисимова Л.Н. История и сегодняшний день факультета технологии и предпринимательства МГОУ // Школа и производство. 2016. № 8. С. 48-53.

2. Анисимова Л.Н. Развитие творческой и научно-исследовательской деятельности студентов - будущих учителей технологии // Право и практика. 2017. № 2. С. 236-243.

3. Бакалавриат - первая ступень высшего профессионального образования: по программе подготовки бакалавров по направлению подготовки 44.03.05 - Педагогическое образование, профиль: «Технологическое и экономическое образование»: монография / Л.Н. Анисимова и др. М., 2017. 434 с.

4. Анисимова Л.Н., Туманова И.П. Учебно-воспитательная среда как инструмент формирования профессиональных компетенций студентов при подготовке к профориентационной работе со школьниками // Фундаментальные исследования. 2013. № 1. С. 104-110.

5. Антропова Е.А. Выявление особенностей профессионального самоопределения старшеклассников в условиях профильного обучения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 2. С. 102-112.

6. Ершова Е.С. Педагогические условия формирования готовности будущего преподавателя технологии к руководству научно-исследовательской и проектно-конструкторской деятельностью учащихся // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 1. С. 103-110.

7. Кленикова С.А. Методическая подготовка бакалавров педагогического образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 1. С. 111-117.

8. Кленикова С.А. Профессиональная подготовка на факультете технологии и предпринимательства по современным технологиям обработки материалов // Повышение качества подготовки кадров в современных условиях развития отечественного образования: моделирование и результаты исследований в общем, профессиональном и дополнительном образовании: сборник научных статей. М., 2014. С. 22-24.

9. Кленикова С.А. Роль педагогической практики в формировании профессиональной компетентности будущего бакалавра педагогического образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 4. С. 57-65.

10. Мусатова М.А. Основные принципы развития профессиональной направленности бакалавров педагогического образования на основе исследовательско-творческой деятельности // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 4-1. С. 163-166.

11. Филиппова О.Н. Методические основы развития творческих способностей будущих учителей технологии (на примере начертательной геометрии): дис. … канд. пед. наук. М., 2005. 245 с.


Review

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)