Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

TYPOLOGY OF SKILLS-A CONTENT BASIS FOR THE DEVELOPMENTOF STUDENTS’ SUBJECT ACTIVITY IN TEACHING GEOGRAPHY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-29-36

Abstract

Purpose. To substantiate an approach to the typology of educational skills, taking into account the specifics of the development of the subject activity of students in teaching geography. Methodology and Approach. The author performed the analysis of psychological, pedagogical and methodological research, the practice of school functioning, the requirements of the Federal Educational Standard, which allowed to identify the basic macrostructures of the subject activity of students and to identify groups of skills. Results. The article clarifies the terminology and concretizes the composition of each group of skills from the position of the requirements of the FES, the interdependence of the selected groups of skills is revealed. Theoretical and Practical Implications. As a result of the conducted research the new typology of educational abilities in school geography which acted as a content basis for creating the model of students’ subject activity development was made. The article is addressed to methodologists, teachers and researchers in the field of methods of teaching geography.

About the Author

E. A. Belovolova
Academy of social management
Russian Federation


References

1. Баранский Н. Н. Научные принципы географии: избранные труды. М., 1980. 239 с.

2. Иванова Е. О., Осмоловская И. М. Теория обучения в информационном обществе. М., 2014. 189 с.

3. Ильясов И. И. Структура процесса учения. М., 1986. 200 с.

4. Максаковский В. П. Географическая культура. М., 1998. 414 с.

5. Методика обучения географии в школе: методическое пособие для студентов географических специальностей высших педагогических учебных заведений / под ред. Л. М. Панчешниковой. М., 1997. 318 с.

6. Некоторые подходы к обновлению содержания и инструментария внутренней оценки качества школьного географического образования [Электронный ресурс] / Е. А. Беловолова, В. П. Дронов, Е. А. Таможняя, Д. Л. Лопатников, А. В. Чернов // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 3. URL: http://www.science-education.ru/article/view?id=27689 (дата обращения: 01.09.2019).

7. Новиков А. М. Методология образования. М., 2006. 448 с.

8. Профессионально-методическая компетентность учителя географии в условиях реализации ФГОС общего образования / Е. А. Беловолова, В. П. Дронов, Е. А. Таможняя, Д. Л. Лопатников. М., 2018. 229 с.

9. Сухоруков В. Д. Школьное географическое образование: концептуальные представления и конструктивные принципы // География в школе. 2017. № 2. С. 23-29.

10. Таможняя Е. А., Смирнова М. С., Душина И. В. Методика обучения географии: учебник и практикум для академического бакалавриата / под общ. ред. Е. А. Таможней. М., 2018. 321 с.

11. Требования к знаниям и умениям школьников: дидактико-методический анализ / под ред. А. А. Кузнецова. М., 1987. 172 с.

12. Универсальные учебные действия как результат обучения в начальной школе / Н. Ф. Виноградова, Е. Э. Кочурова, М. И. Кузнецова, В. Ю. Романова, О. А. Рыдзе, И. С. Хомякова; под ред. Н. Ф. Виноградовой. М., 2016. 224 с.

13. Чернобай Е. В. Технология подготовки урока в современной информационной образовательной среде. М., 2014. 54 с.

14. Педагогика и логика / Г. П. Щедровицкий, В. М. Розин, Н. Г. Алексеев, Н. Непомнящая. М., 1993. 416 с.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)