Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ACHIEVEMENT OF METASUBJECT RESULTS IN THE PROCESS OF STUDYING LITERATURE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-1-78-84

Abstract

The article analyses the approaches connected with achieving metasubject results in literary education. One of the objectives of the given research is to answer the questions about the results of literary education, which of them should be considered metasubject ones. Students’ ability to comprehend the author's viewpoint is considered as one of the main metasubject results of literary education. The author analyzes the essence of the metasubject content of literary education and discloses the pedagogical conditions necessary for achieving metasubject results at classes on Literature.

About the Author

D. . Mazilina
Ulyanovsk State Pedagogical University, named after I.N. Ulyanov; Ulyanovsk Music Teachers College №2
Russian Federation


References

1. Атмаева Е.В., Вершинина Е.В. Метапредметный подход к обучению в практике работы гимназии // Пермский педагогический журнал. 2012. № 3. С. 6-11.

2. Громыко Ю.В. Метапредмет «Знак». М., 2001. 285 с.

3. Громыко Ю.В. Мыследеятельностная педагогика (теоретико-практическое руководство по освоению высших образцов педагогического искусства). Мн., 2000. 376 с.

4. Груздева И.В., Сурдуковская С.В. Реализация концепции формирования читательской компетентности учащихся в образовательной деятельности // Пермский педагогический журнал. 2011. № 2. С. 41-45.

5. Кольчикова Н.Л. Формирование читательских компетенций школьника в процессе литературного образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 4 (132). С. 177-180.

6. Мазилина Д.А. Метапредмет: рассуждение о сущности понятия // Поволжский педагогический поиск. 2013. № 4(6). С. 94-96.

7. Поташник М.М., Левит М.В. Анализ и оценка стандартов: как помочь учителю с ними работать // Народное образование. 2014. № 7. С. 20-25.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования (утвержден приказом Минобрнауки России от 17 мая 2012 г. № 413) / Официальный ресурс Министерства образования и науки Российской Федерации. URL: http://минобрнауки.рф/документы/2365 (дата обращения: 18.03.2015).

9. Хуторской А.В. Метапредметное содержание образования с позиций человекосообразности / Институт образования человека [Электронный ресурс]. URL: http://eidos-institute.ru/journal/2012/0302.htm (дата обращения: 18.12.2014).


Review

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)