Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SPECIFICS OF TEACHING RUSSIAN LANGUAGE FOREIGN CADETS IN THE BASIC COURSES ENGINEERING ACADEMY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-1-59-67

Abstract

The article deals with the problem of teaching Russian to foreign cadets. The key concept of the system of training foreign military men is the architectonic of a text on engineering. The author compares the architecture proposed by I.B. Avdeyeva, with the architectonic of the textbooks and manuals on various military skills. The author states that a text for teaching military engineering have specific architectonic elements, which determine approaches to its study. The author concludes that taking into consideration the specifics of such academy text allows to implement into the course of studying the demand-oriented professional training of foreign military personnel. Besides, it contributes to the development of their communicative and professional competence in Russian.

About the Author

E. . Kosterina
The Vasilevsky Military Academy of the Army Air Defense Corps of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Авдеева И.Б. Архитектоника инженерного текста как объект описания подъязыка специальности и как объект обучения ему : автореф. дисс.. канд. пед. наук. М., 1997.

2. Авдеева И.Б. Инженерная коммуникация как самостоятельная речевая культура: когнитивный, профессиональный и лингвистический аспекты (теория и методика обучения русскому языку как иностранному). М., 2005. 368 с.

3. Авдеева И.Б. Лингводидактическая концепция обучения профессиональной коммуникации иностранных учащихся инженерного профиля: дисс... д-ра пед. наук. М., 2006. 339 с.

4. Авдеева И.Б. Основания для выделения в лингводидактических целях учащихся инженерного профиля как самостоятельного контингента при обучении РКИ / И.Б. Авдеева, Т.В. Васильева // Мир русского слова. 2004. № 2. С. 35-40.

5. Васильева Т.В. Лингводидактическая концепция обучения русскому языку студентов-иностранцев первого курса со слабой языковой и предметной подготовкой в вузах инженерного профиля : дисс.. канд. пед. наук. М., 2000. 233 с.

6. Костерина Э.В. Формирование профессиональных компетенций в процессе обучения иностранных военнослужащих русскому языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 10 (40). Ч. III. С. 103-106.

7. Левина Г.М. К понятию «Инженерный дискурс» // Проблемы преподавания РКИ в вузах инженерного профиля: межвузовский сборник научных трудов в рамках городского научно-методического семинара «Русский язык как иностранный в российских технических вузах» / Под ред. Г.М. Левиной. М., 2003. С. 73-84.

8. Ременцов А.Н. Дополнительная довузовская подготовка иностранных граждан в системе непрерывного профессионального образования России : автореф. дисс.. докт. пед. наук. М., 2000. 412 с.

9. Системы передачи данных АСУ СРТС. Основы построения АСУ СРТС. Ч. 1 : учеб. пособие / М.В. Смирнов [и др.] ; под общ. ред. полковника А.В. Павловского. Смоленск, 2015. 495 с.

10. Столяров А.В. Профессиональная подготовка иностранных военнослужащих в военных вузах Министерства обороны Российской Федерации / III Всероссийская научно-практическая Интернет-конференция «Инновационные направления в педагогическом образовании» с международным участием. [Электронный ресурс] URL: http://econf.rae.ru/article/4970 (дата обращения: 31.10.2015).


Review

Views: 128


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)