Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PROBLEM OF MUSICAL THINKING IN THE CONTEXT OF AN INTEGRATIVE APPROACH TO TEACHING MUSIC IN THE SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-1-34-40

Abstract

In this article the author considers the problem of music thinking by exploring various levels of this category. By stating the multidimensionality of music thinking the article discloses and defines some specific features of music thinking, as well as the approach to consideration of its components. The author mentions such scientific field as semiotics, as well as its section “Semantics”. The prospects of its development in the study of music thinking are stated. Having conducted the comparative analysis of researches studying music thinking, the author concludes that it is necessary to use an integrative approach in the process of teaching music at school.

About the Author

Yu. . Degtyareva
Moscow city pedagogical University; “Filevski Educational Centre”, school №2101
Russian Federation


References

1. Арановский М.Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления. М., 1974. 336 с. нот.

2. Асафьев Б.В. Музыкальная форма как процесс. Л., 1971. 376 с.

3. Бахтин В.В. Развитие творческого мышления младших школьников в условиях взаимодействия различных видов искусства // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2010. № 2. С. 67-71.

4. Козлов Н.И. Особенности развития музыкального мышления как проблема подготовки будущих учителей музыки. [Электронный ресурс]. URL: http://www.rae.ru/ monographs/204-6356 (дата обращения: 11.03.2015)

5. Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. М., 2010. 254 c.

6. Назайкинский Е.В. Логика музыкальной композиции. М., 1982. 319 с.

7. Орлова Е.М. Интонационная теория Асафьева как учение о специфике музыкального мышления: История. Становление. Сущность. М., 1984. 303 с.

8. Психология музыкальной деятельности: Теория и практика / Д.К. Кирнарская, Н.И. Киященко, К.В. Тарасова и др.; под ред. Г.М. Цыпина. М., 2003. 368 с.

9. Рубинштейн С.Л. Принцип детерминизма и психологическая теория мышления // Психологическая наука в СССР. М., 1959. С. 315-356.

10. Сохор А. Социальная обусловленность музыкального мышления // Проблемы музыкального мышления / Сост. М.Г. Арановский. М., 1974. С. 38-47.

11. Тюлин Ю.Н. О прогаммности в произведениях Шопена. 2 изд. М., 1963. 57 с.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)