Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INVESTIGATIVE FUNCTION IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF A PEDAGOGUE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-1-8-16

Abstract

The article reveals the peculiarities of a pedagogue’s activity, such as: the investigative function of a pedagogue in the context of his professional teacher-training activities. The authors show the necessity of using the investigative component while educating, upbringing and developing students. Nowadays a pedagogue should take into account the science-based approach to pedagogical specialities, master the methods of pedagogical research and have the skills to analyze professional experience. The process of development and self-development of professional competency in the system of continuous teacher-training education is given special attention to. That should have certain effect on professional results.

About the Authors

M. . Blinova
Interregional Open Social Institute
Russian Federation


I. . Zagaynov
Interregional Open Social Institute
Russian Federation


References

1. Абраменко И.А., Казакова Л.В. О школе наставников. [Электронный ресурс]. URL: http://kpk1.ru (дата обращения: 12.11.2015)

2. Блинова М.Л. Особенности гендерной компетентности в профессиональной деятельности специалиста // Психологическое знание в контексте современности: теория и практика : сборник статей по материалам V Всероссийской научно-практической конференции 28 февраля 2015 года / под общ. ред. Л.М. Попова, Н.М. Швецова. Йошкар-Ола, 2014. С. 38-44.

3. Блинова М.Л., Палагина Н.И. Повышение профессиональной компетентности педагога // Психологическое знание в контексте современности: теория и практика: сборник статей по материалам III Всероссийской научно-практической конференции 18 февраля 2013 года / под общ. ред. Л.М. Попова, Н.М. Швецова. Йошкар-Ола, 2013. С. 51-56.

4. Гребенкина Л.К. Формирование профессионализма учителя в системе непрерывного педагогического образования : монография. Рязань, 2006. 224 с.

5. Егорова Т.А. Развитие исследовательских способностей старших дошкольников : автореф. дисс..канд. психол. наук. М., 2006. 23 с.

6. Краевский В.В. Методология педагогического исследования: пособие для педагога. Самара, 1994. 165 с.

7. Максимов В.Г., Максимова О.Г., Савчук Н.Ю. Системно-ролевая теория формирования личности педагога. М., 2007. 536 с.

8. Мардахаев Л.В. Социальная педагогика и социальная работа: перспективы повышения качества подготовки специалистов // Педагогическое образование и наука. 2008. № 4. С. 12-15.

9. Новиков A.M. Методология образования. М., 2002. 320 с.

10. Педагогика: Большая современная энциклопедия / Сост. Е.С. Рапацевич. Мн., 2005. 720 с.

11. Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов : учебно-методич. пособие / под ред. П.Д. Кухарчик. Мн., 2008. 195 с.

12. Савенков А.И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению : учеб. пособие. М., 2006. 480 с.

13. Скаткин М.Н. Методология и методика педагогических исследований. М., 1989. 182 с.

14. Сухомлинский В.А. Избранные педагогические сочинения : в 3-х т. Т. 2 / сост. О.С. Богданова, В.З. Смаль. М., 1980. 384 с.

15. Тарасова С.И. Формирование готовности будущего педагога к исследовательской деятельности в школьной образовательной практике : дисс.канд. пед. наук. Ставрополь, 2001. 190 с.

16. Blinova M.L., Zagaynov I.A. Gender competence as the most important component of the teacher’s professionalism [MEDITERRANEAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES]. 2015. P. 97-106


Review

Views: 171


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)