Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

REVEALING THE SPECIFIC FEATURES OF INDIVIDUAL EVALUATION OF A STUDENT BY A TEACHER (BASED ON PEDAGOGICAL PROGNOSTICATION ASSOCIATIVE MODEL)

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-151-163

Abstract

The problem of objective evaluation of students' knowledge as one of the most important in pedagogical theory and practice has a long history. But, in fact, no effective solutions have been worked out yet. This is an objective explanation of the existence of a number of factors influencing the evaluation process, only a few of which being deterministic. To reveal the fact of teachers’ subjectivity in the evaluation of students' knowledge is in many cases difficult. The basic approach, as a rule, is the use of mathematical statistics methods. At the same time, there are more effective methods built on the use of associative (neural network) forecasting models and diagnostic of educational process indicators. The hypothesis of research is put forward: teachers’ individual characteristics objectively exist in the educational process. They are reflected in their professiogram that simultaneously are projected on the methodology of presenting the teaching material and assessing students' knowledge. The study has found that these subjective features are manifested in the form of systemic (one sign) deviations from the prognostic values of the pedagogical prognostication associative model. The model was formed on the basis of a representative sample of teachers of the department and the data of the score-rating system of students. The results of systemic deviations found show that it is necessary to work out the corrective actions on methods of teaching and these teachers’ assessment

About the Authors

Nikolai Yu. Fatkullin
Ufa State Petroleum Technological University
Russian Federation


Valentina F. Shamshovich
Ufa State Petroleum Technological University
Russian Federation


Marina E. Vayndorf-Sysoeva
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Гмурман В.Е. Теория вероятностей и математическая статистика. М., 2012. 480 с.

2. Горычева С.Н., Эндзинь М.П. Развитие дидактической компетентности учителя : пособие. Великий Новгород, 2006. 96 с.

3. Карпов В.Г., Фаткуллин Н.Ю. Ассоциативный подход в решении задач педагогической прогностики // Известия высших учебных заведений «Социология. Экономика. Политика». 2013. № 1. С. 71-74.

4. Красильникова В.А. Технологии оценки качества обучения. М., 2003. 46 с.

5. Малыгин А.В. Разработка и реализация системы мониторинга качества обучения в инновационном образовательном процессе вуза // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2012. № 1. С. 40-44.

6. Оськина М.Н. Компетентностный подход в подготовке преподавателей высшей школы для технических вузов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2013. № 1. С. 45-49.

7. Плахотникова И.В., Зотова Л.Э. Особенности личности преподавателя высшей школы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 2. С. 149-156.

8. Савина Т.А., Киселева Е.А. Психолого-педагогические особенности профилактики профессионально-личностных деструкций педагога // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 1. С. 123-128.

9. Сластенин В.А. Педагогика: Профессиональная компетентность педагога. М., 1992. 237 с.

10. Татур Ю.Г. Как повысить объективность измерения и оценки результатов образования // Высшее образование в России. 2010. № 5. С. 22-31.

11. Фаткуллин Н.Ю., Шамшович В.Ф., Бахтизин Р.Н. Балльно-рейтинговая система оценки знаний студентов по математике с использованием информационно-коммуникационных технологий в ГОУ ВПО «Уфимский государственный нефтяной технический университет» // Материалы четвертой межд. конф. по вопросам обучения с применением технологий e-learning «MOSCOW Education Online 2010», Москва, Гостиничный комплекс «Альфа», 29 сентября - 1 октября 2010 г.: М., 2010. С. 62-64.

12. Фаткуллин Н.Ю., Шамшович В.Ф., Бахтизин Р.Н. Внедрение балльно-рейтинговойсистемы оценки знаний студентов с использованием информационно-коммуникационных технологий и поведение процедур мониторинга и прогнозирования оценки успеваемости студентов по математике методами нейросетевых технологий // Электронная Казань 2010 : материалы второй Всерос. науч.-практ. конф., Казань, 16-22 апреля 2010 г. ; Редкол. : К.Н. Пономарев (пред.) и др. Казань, 2010. С. 255-258.

13. Фаткуллин Н.Ю., Шамшович В.Ф., Бахтизин Р.Н. Диагностика и прогнозирование успешности процесса обучения учащихся на основе нейронных сетей // Образовательная среда сегодня и завтра: материалы VI Всерос. науч.-практ. конф., Москва, ВВЦ, 29. 09 - 02. 10. 2009 ; отв. ред. В.И. Солдаткин. М., 2009. С. 184-187.


Review

Views: 56


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)