Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DESCRIPTION OF THE SUBJECT-MATTER FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF INTERNATIONAL LAW STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-82-92

Abstract

The article deals with the subject-matter foreign language competence of international law students, which, along with linguistic, discursive, information, mediation, sociocultural, strategic and motivational competences, constitutes the model of professionally focused foreign language communicative competence of the above-mentioned specialists. The author proves that forming the subject-matter foreign language competence in the process of teaching law students is a very important target, as it makes possible effective professional communication of lawyers representing different legal systems and speaking different native languages. The article analyzes consolidating, interdisciplinary and integrational functions of the abovementioned competence and emphasizes its decisive role in selecting topics for professionally focused foreign language teaching of law bachelors.

About the Author

Ksenia V. Strekalova
Russian Academy for Foreign Trade
Russian Federation


References

1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М., 2009. 408 с.

2. Аитов В.Ф. Проблемно-проектный подход к формированию иноязычной профессиональной компетенции студентов (на примере неязыковых факультетов педагогических вузов) : дисс.. докт. пед. наук. СПб., 2006. 362 с.

3. Белых В.С. Особенности порядка заключения договора по праву Англии и России // Развитие основных идей Гражданского кодекса России в современном законодательстве и судебной практике : Сборник статей, посвященный 70-летию С.А. Хохлова / С.С. Алексеев, В.С. Белых, В.В. Витрянский и др.; под редакцией С.С. Алексеева. М., 2011. С. 273-298.

4. Богуславский М.М. Международное частное право : учебник. 6-е изд., перераб. и доп. М., 2011. 703 с.

5. Гражданское и торговое право зарубежных государств : учебник : в 2-х томах. Т. 1 / Г.Н. Буднева, Е.А. Васильев, А.В. Грибанов, В.В. Зайцева, и др.; Отв. ред.: Е.А. Васильев, А.С. Комаров. 4-е изд., перераб. и доп. М., 2006. 560 с.

6. Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник для вузов. 2-е изд., доп., испр. и перераб. Теория и практика проектирования педагогических систем. М., 1999. 272 с.

7. Петрова Г.А. Формирование иноязычной профессионально-коммуникативной компетенции студентов : дисс.. канд. пед. наук. Томск, 2009. 261 с.

8. Программа по дисциплине «Английский язык» для студентов очной формы обучения по направлению «0309000.62 Юриспруденция», квалификация (степень) - бакалавр юриспруденции Международно-правового факультета ВАВТ. М., 2011. 26 с.

9. Пугина О.А. Проблемы правового обучения в юридических вузах средствами иностранного языка : дисс.. канд. юр. наук. Тамбов, 2002. 156 с.

10. Стрекалова К.В. Структура и содержание модели иноязычной компетенции юристов, специализирующихся в международном праве // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 3. С. 113-121.

11. Ступникова Л.В. Обучение профессионально ориентированному дискурсу в правовой сфере в условиях межкультурного взаимодействия : дисс.. канд. пед. наук. М., 2010. 291 с.

12. Сысоева Л.А. Обучение студентов-юристов интерпретации англоязычных правовых концептов : дисс.. канд. пед. наук. М., 2009. 234 с.

13. Шумилов В.М. Международное право : учебник. М., 2012. 488 с.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)