Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

NEUROPSYCHOLOGICAL DIAGNOSTICS OF WRITING DISORDERS IN THE CONTEXT OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF JOUNIOR SCHOOLCHILDREN

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-75-81

Abstract

The article presents the results of psycho-pedagogical study of the condition of neuropsychological components of writing of pupils from 1-4 grades of comprehensive school. Their interrelation with various types of mistakes in pupils’ written works is defined. Main mechanisms of dysgraphia (verbal and nonverbal) of schoolchildren from different years of learning are singled out. Considering the obtained data the content of psycho-pedagogical support of younger students with dysgraphia is concretized. Tasks of a speech therapist’s job, as well as of a psychologist and a teacher are specified. The prior areas of work are defined. These recommendations can be used in the practice of pedagogical support of younger students with dysgraphia.

About the Authors

Svetlana Yu. Serebrennikova
Irkutsk State University
Russian Federation


Irina O. Sokolova
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Ахутина Т.В. Трудности письма и их нейропсихологическая диагностика // Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция : учеб. пособие; под общ. ред. О.Б. Иншаковой. М.; Воронеж, 2001. С. 7-20.

2. Корнев А.Н. Нарушения чтения и письма у детей. СПб., 2003. 330 с.

3. Нодельман В.И. Анализ механизмов трудностей развития письменной речи. Иркутск, 2006. 86 с.

4. Письмо и чтение: трудности обучения и коррекции : учеб. пособие / под общ. ред. О.Б. Иншаковой. М.; Воронеж, 2001. 240 с.

5. Садовникова И.Н. Нарушения письменной речи и их преодоление у младших школьников : учеб. пособие. М., 1997. 256 с.

6. Серебренникова С.Ю., Соколова И.О. Некоторые аспекты психолого-педагогического сопровождения младших школьников с недостатками письма в условиях инклюзивного образования // Исследование направлений развития психологии и педагогики. Уфа, 2014. С. 101-104.

7. Цветкова Л.С. Нейропсихология счета, письма и чтения: нарушение и восстановление. М., 1997. 256 с.

8. Шилова Е.А. Современные подходы к организации логопедической помощи в условиях модернизации образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 3. С. 17-22.


Review

Views: 223


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)