Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

“YOUNG ARTIST”’S PERCEPTION OF COLOUR SHADES WHILE WORKING WITH COLOUR

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-23-31

Abstract

The article describes children’s peculiarities of perception and “realization” of distinctive properties of similar shades of colour. The author considers the features of the use of colour by children while working at depicting landscape. The author compares his own experience in teaching pictorial arts at school with the materials obtained by a French researcher Bruno Duborgel. The classification of methods the children use in picturing the colours of sky is given. The problem of colour cliches in children’s drawings is discussed. Some examples of the ways to overcome them are offered. The author gives examples from his own experience of teaching

About the Author

Marina U. Bubnova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Бубнова М.В. Видеть многоцветный мир. Работа с цветом на уроках изобразительного искусства в V-VI классах : методич. пособие для учителей и руководителей детских художественных студий. М., 2010. 32 с.

2. Бубнова М.В. Развитие способности цветовосприятия и цветовоспроизведения у учащихся 5-6-х классов // Искусство и образование. 2009. № 3. С. 70-76.

3. Бубнова М.В. Формирование цветовосприятия младших подростков в процессе обучения изобразительной деятельности : дисс.. канд. психол. наук. М., 2010. 173 с.

4. Венгер Л.А. Восприятие и обучение (дошкольный возраст). М., 1969. 356 с.

5. Выготский Л.С. Психология развития ребенка. М., 2003. 512 с. (Серия «Библиотека всемирной психологии»)

6. Коротеева Е.И. Восприятие цвета в развитии художественно-творческих способностей школьников // Искусство в школе. 1996. № 2. С. 42-45.

7. Кузин В.С. Изобразительное искусство и методика его преподавания в школе : учебник. 3-е изд. перераб. и доп. М., 1998. 336 с.

8. Мелик-Пашаев А.А. Развитие у детей способности пользоваться цветом как выразительным средством: психолого-педагогические рекомендации для преподавателей детских художественных школ и преподавателей художественных отделений школ искусств. Махачкала, 1998. 27 с.

9. Мухина В.С. Изобразительная деятельность ребенка как форма усвоения социального опыта. М., 1981. 239 с.

10. Мухина В.С. Развитие начальных форм изобразительной деятельности детей и ее связь с эмоционально-эстетическим отношением к действительности (Результаты экспериментального исследования) : автореф. дис. канд. пед. наук (по психологии). М., 1965. 24 с.

11. Эльконин Д.Б. Детская психология : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений; ред.-сост. Б.Д. Эльконин. 3-е изд., стер. М., 2006. 384 с.

12. Duborgel Bruno. Le dessin denfant: Structures et symboles. Paris: Delarge, cop. 1976, 226 p.


Review

Views: 177


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)