Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SCHOOL ESSAY AS AN EXPERIENCE OF CREATIVE LITERARY READING

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-3-83-91

Abstract

The article clarifies the definition of concepts of “essay on a literary theme”, “literary reading”, “personal position”. An essay on a literary theme is scrutinized as a process of analytical-synthetic activities during the creative literary reading. The stages of literary reading are given through the perception and interpretation of a literary text. The interrelation between the processes of creative literary reading and creating a school essay is stated to be independent and creative work. The didactic principles of creative literary reading are defined.

About the Author

Tatiana N. Trunceva
Academy of Social Management
Russian Federation


References

1. Большой энциклопедический словарь [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc3p/139934 (дата обращения: 08.09.2016).

2. Зинин С.А. Литература. Подготовка к ЕГЭ в 2014 году. Диагностические работы. М., 2014. 48 с.

3. Измайлов А.З., Ткаченко А.В. Построение структурно-семантического единства высказывания в процессе диалогического общения // Вестник Московского государственного областного университета. Электронный журнал. 2014. № 2 [Электронный ресурс]. URL: http://evestnik-mgou.ru/Articles/Doc/559 (дата обращения: 05. 07. 2016)

4. Колокольцев Н.В. Творческие сочинения учащихся // Опыт совершенствования преподавания литературы в старших классах / Под ред. В.В. Голубкова. М., 1961. С. 124-163.

5. Колокольцев Е.Н. Учебник для 11 класса общеобразовательных учреждений по литературе 2-х частях. Ч. 1. М., 2015. 352 с.

6. Машкова Л.А. Понимание литературно-художественного текста: парадигма возможностей // Современные научные исследования и инновации. 2011. № 8 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2011/12/5808 (дата обращения: 24. 05. 2015)

7. Незнамова С.П. Автор, читатель, критик и литературовед как субъекты герменевтического процесса // Вестник научной сессии факультета философии и психологии Воронежского государственного университета. Воронеж, 2004. Вып. 6. С. 105-109.

8. Ожегов С.И. Толковый словарь // Сборник словарей: Ефремовой, Ожегова, Шведовой [Электронный ресурс]. URL: http://xn-----8sbauh0beb7ai9bh.xn--p1ai/%D1%87%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5 (дата обращения: 08.09.2016).

9. Олизько Н.С. Художественный дискурс как полилог автора, читателя и текста // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 33 (248). Филология. Искусствоведение. Вып. 60. С. 164-166.

10. Первый Съезд Общества русской словесности. Выступление Президента РФ В.В. Путина на пленарном заседании [Электронный ресурс] // URL: http://www.patriarchia.ru/db/text/4478862.html (дата обращения 03.06.2016)

11. Романичева Е.С. О практиках чтения на уроках литературы. // Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского. 2012. № 28. С. 1002-1005.

12. Цику Л.Х. Текст как результат речевой деятельности // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена 2008. № 86 [Электронный ресурс]. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/tekst-kak-rezultat-rechevoy-deyatelnosti (дата обращения: 07.06.2016).


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)