Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MODEL OF DEVELOPIN THE BASIC CULTURE OF UPPER-FORM PUPILS BY MEANS OF MUSEUM ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-4-167-175

Abstract

The article reveales theoretical fundamentals and the model of developing the upperform pupils’ basic culture through museum activities. The author of the article discloses the strategic aim, contents, and conditions necessary for the effective implementation of the model of upbringing. The form and means of educational work, the stages of the process of education are considered in this article. The author educed the criteria and indicators of formation of pupils’ basic culture. Special attention is paid to the detailed description of approaches to the process of upbringing, as well as to its principles.

About the Author

Tatyana S. Novokrshchenova
Литературно-художественный музей Марины и Анастасии Цветаевых
Russian Federation


References

1. Бабенкова О.С. Модель обучения иноязычному общению учащихся классов лингвистического профиля на основе эпистемического подхода // Наука и школа. 2015. № 5. С. 143-149.

2. Газман О.С. Базовая культура и самоопределение личности. Базовая культура личности: теоретические и методологические проблемы. Сборник научных трудов / под ред. О.С. Газмана. М., 1989. 150 с.

3. Мамаев В.А. Аксиологический подход в воспитании студенчества // Вестник Южно -Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2012. № 41. С. 134-136.

4. Масленникова С.Ф. Роль культурологического подхода в воспитании студентов // APRIORI. Серия: Гуманитарные науки: электронный научный журнал. 2013. № 1. С. 1-8. URL: http://www.apriori-journal.ru/journal-gumanitarnie-nauki/id/13 (дата обращения: 10.05.2016)

5. Рожков М.И., Сапожникова Т.Н. Формирование у школьников гражданской идентичности и межэтнической толерантности в поликультурном пространстве: методическое пособие. Ярославль, 2013. С. 36-38.

6. Современные подходы к воспитанию мировоззрения юношества: научно-методическое пособие / Авт.-сост. С.Э. Берестовицкая (Приложение № 3/2015 к журналу «Педагогическая нива»). СПб., 2015. 118 с.

7. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования (10-11 кл.) [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф/2365 (дата обращения: 05.05.2016)

8. Черкасова О.В. Антропологический подход в воспитании - основа гуманистической педагогики // Вестник Самарского государственного университета. 2002. № 3. С. 153-158.

9. Якушкина М.С. Формирование воспитательного пространства современного музея // Отечественная и зарубежная педагогика. 2014. № 5. С. 121-136


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)