Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

STUDYING FOREIGN STUDENTS’ PEDAGOGICAL DIRECTION WHILE MASTERING THE COURSE OF PEDAGOGY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-122-131

Abstract

The aim of the article is to study the pedagogical orientation and the problem of creating conditions for the effective formation of professional competencies of foreign students of pedagogical specialties. The authors formulate an urgent task, first of all, for a university teacher: to identify and create conditions for the initial perception by foreign students of pedagogical knowledge and skills and to strengthen the motivation of pedagogical orientation in further educational activities. The authors conducted a study of the motives for educational activity and the attractiveness of teaching profession among foreign students. The results of a survey on the study of the motivational component of the professional orientation of a future teacher are presented. Based on a synthesis of research results and practical experience, methodological recommendations have been developed that contribute to the formation of professional competence of foreign students.

About the Authors

E. F. Matveeva
Astrakhan State University
Russian Federation


I. A. Romanovskaya
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Гольева Г. Ю. Проблема формирования мотивации достижения успеха на разных возрастных этапах развития личности: монография. Челябинск, 2017. 171 с.

2. Диагностика профессионального становления личности: учеб.-метод. пособие / сост. Я. С. Сунцова, О. В. Кожевникова. Ч. 3. Ижевск, 2012. 144 с.

3. Егорова К. Е. Подходы к проблеме оценки сформированности компетенций у студентов в условиях формирования требований ФГОС в соответствии с профессиональными стандартами // ФГОС 3++ по направлению 04. 03. 01 Химия: проблемы подготовки и перспективы внедрения: материалы 3-ей межрегиональной науч.-практ. конф., 28 ноября 2017 г. / под ред. П. Д. Васильева. Элиста, 2017. С. 8-11.

4. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб., 2002. 512 с. (Мастера психологии).

5. Коротаева Е. В. Основы педагогики взаимодействий: теория и практика: монография. Екатеринбург, 2013. 203 с.

6. Маркова А. К. Психология труда учителя: книга для учителя. М., 1993. 192 с. (Психол. наука - школе).

7. Матвеева Э. Ф., , Колесникова Т. А. Истоки исследовательской деятельности учителя: интегративный подход: монография. Астрахань, 2017. 239 с.

8. Мифтахова Н. Ш. Теоретические аспекты адаптационного обучения иноязычных студентов химическим дисциплинам в вузе // Казанский педагогический журнал. 2017. № 2. С. 96-100.

9. Понятийный аппарат педагогики и образования: коллективная монография / отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. Екатеринбург, 2016. 484 с.

10. Реан А. А., Бордовская Н. В., Розум С. И. Психология и педагогика. СПб., 2007. 432 с.: ил. (Серия «Учебное пособие»).

11. Хафизуллина И. Н. Формирование профессиональной компетентности педагога общеобразовательной школы в работе с детьми с ОВЗ // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2007. Т. 13. С. 83-88.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)