Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF COMPOSITION CREATION SKILLS IN ICONOGRAPHY

Abstract

With revival of church art there was demanded again the icon painter’s profession that assumes creation of special programs and techniques of training of an iconography. Dialectic-logical approach is taken as a basis when developing the contents of the training program and the characteristic of five blocks of the program is given. According to the program students learn the graphic means and rules of creation of compositions concerning any graphic activity accustom at first and then is considered how the general laws of composition refract in an iconography. The technique of training is constructed on the basis of integration of the activity theory of learning with competence-based and personal focused approaches

About the Authors

G. . Glotova
Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова
Russian Federation


M. . Glebova
Московский государственный академический художественный институт им. В.И. Сурикова
Russian Federation


References

1. Гальперин П.Я. Лекции по психологии. Учеб. пособие. 4-е. изд. М., 2007. 400 с.

2. Глотова Г.А., Глебова, М.О. Разработка программы «Композиция в иконописи» с позиции деятельностной педагогики // Деятельностная педагогика и педагогическое образование (ДППО-2013). М., 2013. С. 35-37.

3. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. М., 2008. 613 с.

4. Дамаданова С.Р. Наследие изобразительного искусства в художественноэстетическом воспитании учащейся молодежи // Педагогическое образование и наука. 2013. № 1. С. 146-149.

5. Ильенков Э.В. Диалектическая логика: Опыт истории и теории. 2-е изд. М., 1984. 320 с.

6. Климов С.Н. Воспитание в аспекте компетентностного подхода // Педагогическое образование и наука. 2013. № 3. С. 6-11.

7. Люшер М. Цветовой тест Люшера. М., 2005. 192 с.

8. Мирхасанов Р.Ф. Универсальная интегральная методика изучения формальной сферы визуальных искусств в обучении студентов художественных вузов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 2. С. 128-136.

9. Талызина Н.Ф. Педагогическая психология. 9-е изд. М., 2013. 288 с.

10. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)