Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF THE PEDAGOGICAL COMMUNITY OF TEACHERSOF MATHEMATICS AS A SPECIAL PHENOMENON IN THE HISTORYOF THE NATIONAL EDUCATION SYSTEM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-95-102

Abstract

The aim of the article is to present a historical-pedagogical reconstruction of the math teachers’ community formation: from the first groups to the first all-Russian Congresses of the early XXth century. Two main directions, through which the math teachers’ community was formed, are disclosed. The influence on this process of the features of the post-reform Russian schools staffing is shown. The conclusion is drawn about the importance of the teachers’ personal initiative in the unification process. The concrete example of reconstruction of the math teachers’ community formation widens the sphere of modern historical-pedagogical knowledge about the processes of domestic school modernization. Qualitative novelty is disclosed which appeared in the process of development and crystallized out as a new unique phenomenon.

About the Authors

G. V. Kondrat’Eva
Moscow Region State University
Russian Federation


V. I. Parenkina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Кондратьева Г. В. К вопросу подготовки педагогов-математиков на современном этапе модернизации образования // Профессиональное образование и общество. 2017. № 2 (22). С. 179-185.

2. Кондратьева Г. В. Школьное математическое образование в пореформенной России: 1865-1905 гг. М., 2015. 160 с.

3. Кудряшёв А. В. Модернизация педагогической подготовки учителей в эпоху К. Д. Ушинского (1860-1870 гг.) // Педагогическая наука: генезис и прогнозы развития: сборник научных трудов Международной научно-теоретической конференции: в 2-х т.; под ред. С. В. Ивановой, А. В. Овчинникова. М., 2014. С. 85-93.

4. Милованов К. Ю., Никитина Е. Е. Развитие научно-педагогического направления в российском образовании XIX в. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 2. С. 56-59.

5. Острогорский В. П. Из истории моего учительства. СПб., 1895. 293 с.

6. Паначин Ф. Г. Педагогическое образование в России: Историко-педагогические очерки. М., 1979. 215 с.

7. Педагогический музей военно-учебных заведений в Петербурге: Прошлое и настоящее. СПб., 2014. 96 с.

8. Телешев С. В. Педагогические собрания Петербурга // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2010. № 136. С. 97-106.

9. Шидловский В. А. О желательности съездов учителей средних учебных заведений и в частности кадетских корпусов // Педагогический сборник. 1900. № 11. С. 411-414.


Review

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)