Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEMS OF TEACHING RUSSIAN IN POLYETHNIC GROUPS OF SCHOOLCHILDREN OF THE FIFTH- SEVENTH GRADES

Abstract

The article considers a relatively new phenomenon in modern Russian school such as polyethnic class. Basic psychological and physiological characteristics of younger teenagers are presented, as well as the tasks of teaching Russian in polyethnic groups are described. Methodological literature states that while working in polyethnic classes, a teacher of Russian accomplishes the task of developing children’s abilities in order to help their further successful socialization and preparation for final examination on the same basis with the Russian schoolchildren. The article gives grounds for the urgency of using the conscious and communicative approach to teaching Russian in polyethnic classes.

About the Author

E. . Vukolova
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Ачасова Л.Ю. Специфика толерантного взаимодействия субъектов образовательного пространства в условиях школы // Педагогическое образование и наука. 2011. № 5. С. 38-40.

2. Ванников Ю.В., Щукин А.Н. Русский язык для иностранцев: картинно-ситуативный словарь русского языка: пособие для изучения русского языка как иностранного: более 2000 слов: ок. 3000 ил. / под ред. А.Н. Щукина. 2-е изд., испр. и доп. М., 2008. 394 с.

3. Выготский Л.С. Психология развития ребёнка. М. 2005. 512 с.

4. Данилова М.В. Этническая идентичность личности учащегося-мигранта в условиях образовательной системы России // Знание. Понимание. Умение. М., 2008. № 2. С. 60-64.

5. Русский язык в полиэтнических классах / под общ. ред. М.Б. Багге. СПб., 2008. 48 с.

6. Маркина Н.А. Прогнозирование трудностей на уроке русского языка в полиэтническом классе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2010. № 4. С. 95-98.

7. Моисеева В.С. Воспитание у школьников Санкт-Петербурга толерантного отношения к детям других национальностей // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). СПб., 2012. № 3. С. 6063.

8. Сиротюк А.Л., Сиротюк А.С. Психологическая основа формирования учебных навыков школьников [Электронный ресурс]: Учеб. пособие. М., 2014. 92 с. Электронно-библиотечная система «Университетская библиотека онлайн». URL: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=226150&sr=1 (дата обращения: 05. 06. 14).

9. Теория и практика обучения русскому языку: Учеб. пособие / Е.В. Архипова и др.; под ред. Р.Б. Сабаткоева. 3-е изд., стер. М., 2008. 336 с.


Review

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)