Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE IDEA OF COMPLEMENTARITY IN PEDAGOGICS

Abstract

In this article the essence of complementarity is shown as an invariant principle of building knowledge of educational activities, ensuring its full systemic completeness. The significance of complementarity approach to the content of pedagogical education in conditions of competence model in training of teachers is proved. Scientific novelty of the results shown in this article consists in substantiation of productivity of the idea of complementarity for solving the problems of adequate modernization of methodological basis of pedagogy.

About the Author

T. . Yuzefavichus
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Артамонова Е.И., Тюников Ю.С. Оценка результатов исследования состояния подготовки будущих педагогов к инновационной деятельности // Педагогическое образование и наука. 2014. № 2. С. 93-100.

2. Кравченко С.А. Динамичная природа социального риска: необходимость нелинейного мышления и адекватного теоретического инструментария // Социальная политика и социология. 2008. № 3(39). С. 44-60.

3. Краевский В.В., Бережнова Е.В. Методология педагогики: новый этап: учеб. пособие. М., 2006. 400 с.

4. Петерсон Л.Г. «Новая парадигма» образования: метафора или вектор развития? (Концепция построения непрерывной системы российского образования на основе системно-деятельностного подхода) // Педагогическое образование и наука. 2014. № 2. С. 47-52.

5. Светлов В.А. История научного метода: учеб. пособие. М., 2008. 704 с.

6. Свечкарева В.Р. Принцип комплементарности в дихотомическом анализе взаимодействия цивилизаций Запада и Востока // Вестник ВолГу. 2008. № 1(7). С. 177-181.

7. Фатеева С.В. Комплементарность в экономической культуре: понятие формы механизм действия: автореф. дисс.. докт. филос. наук. Ростов-н/Д, 2006. 44 с.

8. Юзефавичус Т.А. Педагогическая эррология в профессиональной подготовке будущих учителей: монография. М., 2014. 128 с.

9. Юзефавичус Т.А. Проблема минимизации культурно-речевых ошибок учителей // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2010. № 4. С. 51-56.


Review

Views: 240


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)