Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ORGANIZATION OF INDIVIDUAL-GROUP EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS AT THE LESSONS OF BIOLOGY AND ITS INFLUENCE ON THE FORMATION OF COMMUNICATIVE MULTIPURPOSE LEARNING ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-4-59-65

Abstract

The aim of the article is to update the features of the organization of individual and group activities of students at different stages of the formation of communicative multipurpose learning activities. The author observes the changes in the level of formation of communicative multipurpose learning activities of schoolchildren while working in permanent groups at different stages of the organization of group work. According to the results of the study the author concludes that the systematic use of individual-group form of education in biology lessons gives a positive result in the process of mastering the educational program on the subject.

About the Author

E. V. Yushina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Антопольская Т. А., Байбакова О. Ю., Соболева О. В. Роль педагога в социально-коммуникативном развитии младших школьников // Педагогическое образование и наука. 2018. № 1. С. 49-53.

2. Брыкин Ю. В. Технология управления организацией индивидуально-групповой учебно-познавательной деятельности обучающихся // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сборник материалов Международной научно-практической конференции, Москва, 27-29 октября 2016 г. М., 2016. С. 25-28.

3. Дмитриева Т. А., Ефимова Т. М. Индивидуально-групповая деятельность обучающихся в условиях реализации требований ФГОС // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сборник материалов Международной научно-практической конференции, Москва, 27-29 октября 2016 г. М., 2016. С. 38-44.

4. Закинов Э. Ю. Основные факторы успеваемости и неуспеваемости в учёбе // Профессионализм педагога: сущность, содержание, перспективы развития: материалы Международной научно-практической конференции, посвящённой 130-летию со дня рождения А. С. Макаренко, 14-15 марта 2019 г. М., Ярославль, 2019. С. 423-429.

5. Пасечник В. В. Биология: методика индивидуально-групповой деятельности: учебное пособие для общеобразоват. организаций. М., 2016. 109 с.

6. Пасечник В. В. Реализация системно-деятельностного подхода в обучении // Педагогическое образование и наука. 2017. № 5. С. 7-10.

7. Ребрикова Н. В. Компетентностный подход в образовании // Реформы российского образования и перспективы инновационных образовательных технологий. 2014. С. 47-52.

8. Учитель и ученик: возможность диалога и понимания. Т. 2. / под общ. ред. Л. И. Семиной. М., 2002. 408 с.

9. Хайбулина К. В. Методика использования средств информационных технологий при индивидуально-групповой деятельности на уроках биологии // Актуальные проблемы биологической и химической экологии: сборник материалов VI Международной научно-практической конференции, Мытищи, 26-28 февраля 2019 г. М., 2019. С. 386-390.

10. Шевченко С. Д. Методические особенности использования информационных технологий в обучении биологии // Актуальные проблемы биологической и химической экологии: сборник материалов VI Международной научно-практической конференции, Мытищи, 26-28 февраля 2019 г. М., 2019. С. 390-393.


Review

Views: 99


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)