Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

STRUCTURE AND CONTENT OF PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE OF LAWYERS SPECIALIZING IN INTERNATIONAL LAW

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-3-113-121

Abstract

The article presents the model of professionally-focused foreign language competency of international law students who study English as a foreign language. The model comprises the following components: linguistic competence, subject-matter competence, discursive competence, informational competence, mediational competence, sociocultural and strategic competences, integrated by means of motivational competence. With the introduction of the competence approach into the professionally-focused foreign language teaching at universities, the above mentioned competencies start to determine particular teaching objectives and serve as a “road map” in the process of developing teaching curricula and manuals.

About the Author

K. . Strekalova
Russian Academy for Foreign Trade
Russian Federation


References

1. Глотова Ж.В. Формирование профессиональной иноязычной компетентности у студентов-юристов в процессе обучения: дис.. канд. пед. наук. Калининград, 2006. 243 с.

2. Дмитренко Т.А. Современные профессионально ориентированные технологии обучения иностранным языкам // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики иностранного языка делового и профессионального общения. Материалы II научно-практической конференции. М., 2006. С. 63-64.

3. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. 2-е изд., доп., испр. и перераб. Теория и практика проектирования педагогических систем. М., 1999. 272 с.

4. Лаврененко М.М. Профессионально ориентированное обучение английскому языку студентов младших курсов юридических факультетов: дис.. канд. пед. наук. М., 2004. 203 с.

5. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка (русская версия). М., 2005. 247 с.

6. Стрекалова К.В. Компетентностный подход к профессионально ориентированному обучению иностранному языку юристов со специализацией в международном праве в контексте ФГОС ВПО третьего поколения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. М., 2014. № 3. С. 111-118.

7. Ступникова Л.В. Обучение профессионально ориентированному дискурсу в правовой сфере в условиях межкультурного взаимодействия: дисс.. канд. пед. наук. М., 2010. 291 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 030900 «Юриспруденция» (квалификация (степень) «бакалавр»). М., 2011. 19 с.

9. Хомякова Н.П. Формирование специальной иноязычной коммуникативной компетентности юристов-международников в условиях контекстного обучения: монография. М., 2008. 272 с.

10. Храмцова А.Б. Формирование коммуникативной компетенции студентов будущих юристов в процессе профессиональной подготовки: дисс.. канд. пед. наук. Самара, 2009. 179 с.

11. Цыренжапова С.Д. Интерактивное обучение как средство формирования иноязычной коммуникативной компетенции будущих юристов: дис.. канд. пед. наук. Улан-Удэ, 2011. 197 с.

12. Dudley-Evans Т., St John M. J. Developments in ESP. Cambridge University Press, 2006. 301 р.

13. Mellinkoff D. The Language and the Law. Boston & Toronto: Little, Brown and Company, 1963. 544 p.


Review

Views: 130


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)