Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON PERSONNEL PREPARATION FOR THE SYSTEM OF INCLUSIVE EDUCATION IN THE CONTEXT OF ITS MODERNIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2015-4-100-107

Abstract

The article considers the problem of training teachers, speech therapists for the system of special and inclusive education of children with disabilities at the present stage of education modernization in the Russian Federation. Problematic aspects of its content formation are considered in the context of the competence approach ideology and in the framework of the existing Federal State Educational Standards. Raising such kind of problems in this paper, it is proposed to take into account the mentioned aspects of training teachers-speech pathologists in future development of the Federal State Educational Standards, curricula, and their content.

About the Author

A. . Dmitriev
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Ахпашева И.Б. Методическая система формирования информационно-коммуникативной компетентности лиц с глубокими нарушениями зрения: дисс.. канд. пед. наук. Красноярск, 2013. 177 с.

2. Дель С.В. Формирование коммуникативной компетентности у младших школьников с заиканием в процессе комплексной коррекции: двтореф. дисс.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2005. 22 с.

3. Дмитриев А.А. Структурные характеристики социально-личностных компетенций детей с ограниченными возможностями здоровья как оценочные критерии качества специального образования // Специальное образование. 2014. № 3. С. 12-20.

4. Киселева Н.Ю. Логопедическая работа по формированию читательских компетенций у учащихся с дислексией основной школы: автореф. дисс.. канд. пед. наук. М., 2013. 26 с.

5. Маркова Т.В. Формирование естествоведческой компетентности учащихся младших классов специальной (коррекционной) школы VIII вида: авто-реф. дисс.. канд. пед. наук. М., 2015. 23 с.

6. Русецкая М.Н. Стратегия преодоления дислексии учащихся с нарушениями речи в системе общего образования: автореф. дисс.. д-ра пед. наук. М., 2009. 45 с.

7. Туманова Т.В. Формирование словообразовательной компетенции детей дошкольного и младшего школьного возраста с общим недоразвитием речи: дисс.. д-ра пед. наук. М., 2005. 397 с.

8. Филатова И.А. Компетентностный подход как методологическое основание исследования проблемы деонтологической подготовки педагогов-дефектологов // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 12. С. 36-44.

9. Яковлева И.М. Формирование профессиональной компетентности учителя-олигофренопедагога в системе непрерывного педагогического образования: автореф. дисс.. д-ра пед. наук. М., 2010. 45 с.

10. Ямбург Е.А. Что принесет учителю новый профессиональный стандарт педагога. М., 2014. 175 с.

11. Dmitriev A.A. Formation of Social and Personal Competences among Handicapped Children // World Applied Sciences Journal (Education, Law, Economics, Language and Communication). 2013. № 27. P. 74-78.


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)