Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

TO THE QUESTION OF MOLDING GENERAL CULTURAL COMPETENCES IN SECONDARY EDUCATION: THEORETICAL-METHODOLOGICAL ASPECT

Abstract

Astract. The article analyzes contemporary approaches to molding schoolchildren’s general cultural competences as one of personal results of education and upbringing. Special features of different ways of treating competence approach, as well as its meta-subject component are given. Meta-subject is researched through the context of integration of natural and humanitarian educational cycles as one of the ways of schoolchildren’s personal development.

About the Author

E. . Larina
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании // Высшее образование в России. - 2004. - № 11. - С. 4-13.

2. Громыко Ю.В. Метапредмет «Знак». Схематизация и построение знаков. Понимание символов. Учеб. пособие для учащихся старших классов. - М., 2001. - 288 с.

3. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. - 2003 - № 2. - С. 58-64

4. Коган Е.А. Компетентностный подход и новое качество образования // Современные подходы к компетентностноориентированному образованию / Под. ред. А.В. Великановой. - Самара, 2001. - 322 с.

5. Теремов А.В. Интеграция естественнонаучных и гуманитарных учебных предметов в условиях профильного обучения // Профильная школа, 2007. -№ 3. - С. 3-8.

6. Хуторской А.В. Компетенции в образовании: человекосообразный аспект. Аудиозапись выступления на методологическом семинаре в Российской академии образования [Электронный ресурс] // А.В. Хуторской. Персональный сайт. - Хроника бытия; 22.11.2007 г. -URL http://khutorskoy.ru/discus/audio/ index.htm (дата обращения: 26.03.2014).

7. Хуторской А.В. Метапредметное содержание общего образования и его отражение в новых образовательных стандартах [электронный ресурс] // А.В. Хуторской. Персональный сайт -Хроника бытия; 27.11.2012 г. - URL http://khutorskoy.ru/be/2012/1127/index. htm (дата обращения: 26.03.2014).


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)