Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

APPLIED SPECIALIZATION AS A TOOL TO MAINTAIN HIGHER TECHNICAL EDUCATION UP TO DATE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-154-167

Abstract

The article dwells upon the issues of conforming higher technical education to the needs of the industry. The article analyses the degree of the employers’ satisfaction with the graduates’ level of preparation. The results of the analysis are compared to the educational abilities of technical educational institutions. On the basis of the study of the current curricula and the approaches to the educational process organization the conclusion is drawn that technical educational institutions have a potential to prepare competitive specialists. The growing importance of higher technical education actuality factor in modern economic situation is stated. The practical realization of the task of supporting technical universities’ curricula in actual state is performed through the subject “applied specialization”, developed on the basis of mutually beneficial cooperation of technical universities and interested employers.

About the Author

P. G. Timofeev
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Голиков В. Д., Орешников И. М. Мы инженеры // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Серия: Социально-экономические науки. 2016. № 2. С. 41-48.

2. Ендовицкий Д. А. Востребованность выпускников вузов на рынке труда // Высшее образование в России. 2010. № 2. С. 47-56.

3. Идрисов Г. И., Княгинин В. Н., Кудрин А. Л. и др. Новая технологическая революция: вызовы и возможности для России / Г. И. Идрисов, В. Н. Княгинин, А. Л. Кудрин, Е. С. Рожкова // Вопросы экономики. 2018. № 4. С. 5-25.

4. Клушина Н. П., Попова Л. А. Профессиональная подготовка инженеров в контексте модернизации современного образования // Мир образования - образование в мире. 2012. № 1 (45). С. 110-113.

5. Коноплянский Д. А. Требования рынка труда к подготовке конкурентоспособных выпускников вуза // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: политические, социологические и экономические науки. 2017. № 3. С. 20-25.

6. Коршунов С. В. О роли МГТУ им. Н. Э. Баумана в научно-методическом обеспечении высшей школы России (к 30-летию создания УМО) // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 6. С. 152-167.

7. Морозова Е. А. Взаимодействие вузов и работодателей как условие качественной подготовки выпускников: мнения экспертов // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: политические, социологические и экономические науки. 2016. № 1. С. 70-76.

8. Мухин Л. Н. Отношение работодателей к выпускникам вузов г. Томска // Научный Альманах. 2015. № 3 (5). С. 222-226.

9. Проблемы и парадоксы трудоустройства студенческой молодёжи в оценках работодателей (по итогам социологического исследования) / Б. Ч. Месхи, В. И. Филоненко, Л. С. Скачкова, Ю. В. Филоненко // Власть. 2017. Т. 25. № 10. C. 83-90.

10. Труфанова Н. Н. Рынок труда и сфера образования: проблема взаимодействия // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Социология. Политология. 2015. № 15. С. 46-50.

11. Устинова К. А., Гордиевская А. Н. Кадры для модернизации экономики региона: взгляд работодателей // Проблемы развития территории. 2015. № 6 (80). С. 157-170.

12. Филончик Н. И. Конкурентоспособность инженерных кадров и тенденции развития инженерного образования // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2013. № 2 (20). С. 258-264.

13. Фролова И. И., Ахметзянова Г. Н., Поникаров И. И. Теоретико-методологические основы системы подготовки инженера-менеджера для наукоёмкого производства // Вестник Казанского технологического университета. 2013. Т. 1. № 16. С. 343-347.

14. Шаповал Е. В., Шелест М. В. Оборонно-промышленный комплекс в современной экономике России // Вестник университета (Государственный университет управления). 2015. № 1. С. 116-122.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)