Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PROBLEM OF HUMANITARIANIZATION OF NATURALSCIENCE KNOWLEDGE IN THE LIGHT OF COMPETENCE APPROACH TO THE WORK WITH STUDENTS OF A SECONDARY SCHOOL

Abstract

The article analyzes the problems of pedagogical theory and school practice connected with mastering the competence approach and its interpretation through the light of the new generation of standards of secondary education. Special attention is paid to the inter-subject and above-subject nature of competence approach in the context of making natural-science knowledge more humanitarian. This process in secondary schools suggests enriching the school subjects with common to mankind problems and values. The ideas expressed can serve as a basis of solving the problem of competence approach to making natural-science knowledge more humanitarian in secondary schools to revise the content of academic disciplines and formulation of general requirements for graduates of schools on the language of competences.

About the Author

E. . Larina
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Белогуров А.Ю. Теория и практика гуманитаризации естественно-научного образования (Принципы, подходы, технологии): Дис.. канд. пед. наук. Владикавказ, 1997. 140 с.

2. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20-26.

3. Игнатова В. Концепции современного естествознания: учеб. пособие [Электронный ресурс] // Библиотека Гумер http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Science/ignatova/04.php (дата обращения: 06.08.2014).

4. Ларина Е.В. К вопросу о формировании общекультурных компетенций в школьном образовании: теоретико-методологический аспект // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 2. С. 29-33.

5. Теремов А.В. Интеграция естественнонаучных и гуманитарных знаний учащихся как способ достижения нового качества образования // Научные труды Московского педагогического государственного университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2005. С. 68-74.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)