Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

REFORMATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS FOR HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION IN THE SPHERE OF BUILT-UP ENVIRONMENT IN THE AREA OF EASTERN NEIGHBORING

Abstract

A growing demand on the market of built-up environment creates new requirements to bachelor, master, specialist and graduate student training programs. It is shown that uniting universities which have different systems of teaching, research experiences and management capacities inside the TEMPUS project gives an opportunity to develop joint programs, interdisciplinary modules and other resources (an intelligent library) for their future implementation. This would save resources and improve the quality of education at universities of Belarus, Russia and Ukraine, and bring them in accordance with the requirements of the Bologna process. The list of modules in the built-up environment that are being prepared by the participants of the project is given. An approach to the preparation of modules is shown on the example of the module “Renewable energy”.

About the Authors

N. . Vatin
Saint-Petersburg State Polytechnical University
Russian Federation


V. . Beley
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation


A. . Safonov
Moscow State Industrial University
Russian Federation


References

1. Арсеньев Д.Г., Ватин Н.И. Международное сотрудничество в строительном образовании и науке // Строительство уникальных зданий и сооружений. 2012. № 2. С. 1-5.

2. Арсеньев Д.Г., Ватин Н.И., Высоцкий А.Е. Международная политехническая летняя школа “Civil Engineering and Design” в СПбГПУ // Строительство уникальных зданий и сооружений. 2012. № 5. С. 1-5.

3. Белей В.Ф. Ветроэнергетика России: анализ научно-технических и правовых проблем / В.Ф. Белей, А.Ю. Никишин // Электричество. 2011. № 7. С. 7-14.

4. Белей В.Ф. Возобновляемые источники энергии и перспективы их использования в Калининградской области / В.Ф. Белей, В.В. Селин, В.Ф. Паршина // Известия КГТУ 2007. № 11. С. 11-21.

5. Елистратов В.В. Возобновляемая энергетика. Изд. 2-е доп. СПб., 2013. 308 с.

6. Каклаускас А., Завадскас Э.К. Биометрическая и интеллектуальная поддержка решений: монография. 2-е изд., испр. и доп. Вильнюс, 2013. 412 с.

7. Ларионова М.В. Формирование общего образовательного пространства в условиях развития интеграционных процессов в Европейском Союзе: дис..д-ра полит. наук. М., 2006. 383 с.

8. Никифоров В.И., Речинский А.В. Политехническое образование в содержании подготовки студентов технических вузов // Almamater (Вестник высшей школы). 2011. № 7. С. 41-45.

9. Речинский А.В., Никифоров В.И., Черненькая Л.В. Проектирование и реализация образовательных стандартов Санкт-Петербургского государственного политехнического университета // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки (St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Humanities and Social Sciences). 2012. Т. 1. № 143. С. 65-71.

10. Терентьева Н.В. Личностно-центрированное взаимодействие педагогов и студентов в процессе обучения в вузе [Электронный ресурс]. URL http://www.dissercat.com/content/lichnostno-tsentrirovannoe-vzaimodeistvie-pedagogov-i-studentov-v-protsesse-obucheniya-v-vuz (дата обращения: 06.01.2014).

11. Фундаментальность и политехничность строительного образования при использовании Moodle / А.В. Речинский, Н.И. Ватин, О.С. Гамаюнова, К.Ю. Усанова // Строительство уникальных зданий и сооружений. 2012. № 2. С. 6-17.

12. European Commission. Joint International Master Programmes: Lessons Learnt from Erasmus Mundus: [Электронный ресурс]. URL: http://eacea.ec.europa.eu/erasmus_mundus/tools/documents/repository/joint_intl_master_progr_web131120. pdf (дата обращения: 06.01.2014).

13. Guler H., Mert N. Evaluation of internship programs for educational improvements: A case study for civil engineering // International Journal of Engineering Education. 2012. 28 (3). Р. 579-587.

14. Kaklauskas A., Zavadskas E.K. Intelligent and biometrics decision support. Vilnius “Technika” (in Lithuanian), 2010. 343 p.

15. Martin Jakubowsri Unit evolves strategies for global industry of renewable energy / Martin Jakubowsri // Energy. 2000. P. 58-59.

16. Mitrev S., Kroteva M. The Impact of International Cooperation Upon the Modern University Education: [Электронный ресурс]. URL: http://www.emuni.si/Files/Denis/Conferences/EMUNI_HER/Proceedings/Papers/49.pdf (дата обращения: 06.01.2014).

17. NTO in Ukraine. Conclusion of the mid term evaluation of the Tempus IV programme - “A highly relevant programme that significantly contributes to higher education reform in the Partner Countries”: [Электронный ресурс]. URL: http://www.tempus.org.ua/en/news/50-news/968-conclusion-of-the-mid-term-evaluation-of-the-tempus-iv-programme-a-highly-relevant-programme-that-significantly-contributes-to-higher-education-reform-in-the-partner-countries-.html (дата обращения: 06.01.2014).

18. Sampaio A.Z., Rosario D.P, Gomes A.R., Santos J.P. Virtual reality applied on Civil Engineering education: Construction activity supported on interactive models // International Journal of Engineering Education. 2013. 29 (6). Р. 1331-1347.

19. The Guardian. International success depends on collaboration, not just competition: [Электронный ресурс]. URL: http://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/jan/28/internationalisation-higher-education-student-experience (дата обращения: 06.01.2014).

20. The Joiman Network. Guide to Developing and Running Joint Programmes at Bachelor and Master’s Level: [Электронный ресурс]. URL: https://www.joiman.eu/ProjectResults/PublicDeliverables/JOIMAN%20template_JP_final.pdf (дата обращения: 06.01.2014).


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)