Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

POSSIBILITIES OF USING INFOCOMMUNICATION TECHNOLOGIESFOR THE DEVELOPMENT OF THE LEXICAL CULTURE OF STUDENTSIN THE UNIVERSITIES OF EMERCOM OF RUSSIA

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-121-130

Abstract

The features and possibilities of using info-communication technologies in the formation of students' and military students' lexical culture in the process of learning the Russian language are considered in the article. Using test methods and questionnaires, the dynamics of indicators of students' interest in learning their native language, as well as their level of lexical culture and literacy, are identified. The effectiveness of introducing modern ICT in the educational process in the Russian language was confirmed. The article is intended for university professors, students of pedagogical specialties, philologists etc. The presented research results can be used when writing term papers, graduation projects, as well as in the educational process to solve methodological problems of forming the lexical culture of university students of the Emergencies Ministry of Russia, etc.

About the Author

E. V. Lopanova
Moscow City Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Атабекова А. А. Новые компьютерные технологии в преподавании русского языка как иностранного: учеб. пособие. М., 2008. 245 с.

2. Волков А. В. Формирование профессиональных компетенций курсантов образовательных учреждений МЧС России для осуществления производственно-технологической деятельности // Педагогическое образование в России. 2017. № 7. С. 120-128.

3. Ермолаева Ж. Е. Формирование профессиональной речи специалистов системы МЧС посредством создания терминологического словаря в области пожарной безопасности // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2015. № 12. С. 176-180.

4. Корсунская А. Г. Эффективность информационно-коммуникационных технологий при обучении иностранных военнослужащих // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы X Международной научной конференции, Самара, март 2017 г. Самара, 2017. С. 156-159.

5. Культура общения и ее формирование: Межвузовский сборник научных трудов. Вып. 23 / под ред. И. А. Стернина. Воронеж, 2010. 239 с.

6. Морзе Н. В. Основы информационно-коммуникационных технологий. Киев, 2008. 352 с.

7. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; под. ред. Е. С. Полат. М., 2000. 272 с.

8. Парамонова А. С. Использование ИКТ как реализация принципа наглядности в обучении русскому языку как иностранному // Вестник научных конференций. 2017. № 1-4 (17). С. 76-79.

9. Пашаева К. Г. К вопросу обучения русскому языку как иностранному с помощью средств информационно-коммуникационных технологий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 3. С. 113-119.

10. Рыжкова Е. К. Информационно-коммуникационные технологии как средство формирования ключевых компетенций обучающихся на уроках русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://открытыйурок.рф/статьи/581867 (дата обращения: 12.11.2018).

11. Технологии подготовки специалистов в системе профессионального образования: монография / под ред. П. И. Образцова. Орел, 2011. 338 с.

12. Фалеев М. И., Елисеев А. П., Икрамов Д. Б. Некоторые вопросы организации процесса обучения в вузах МЧС России // Стратегия гражданской защиты: проблемы и исследования. 2014. № 2. С. 4-17.


Review

Views: 51


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)