Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

USE OF THE CASE STUDY METHOD IN THE FRAMEWORK OF GIVING LECTURES TO UNIVERSITY STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-110-120

Abstract

The article considers the possibility of using the case study method as a modern format of problem-based learning. The author's experimental work on the use of "problem-field" cases at the lectures for bachelor-students of Russian universities is characterized. The learning outcomes of the given groups of students and others are also mentioned. The results of the study showed that the use of the "problem-field" cases have positive effect. The proven examples of cases and the algorithm of their use at the beginning of the lectures are given. The article presents recommendations for teachers to use "problem-field" cases in practice. The article is intended for university professors.

About the Author

O. M. Derevyankina
Moscow City Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Абаева Ф. Б. Дидактические возможности метода casestudy в обучении студентов [Электронный ресурс] // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 1. URL: http://web.snauka.ru/issues/2016/01/62279 (дата обращения: 11.04.19).

2. Калиберда Е. И. Case-study как способ формирования профессиональных компетенций специалистов направления подготовки «Социальная работа» // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2015. Т. 27. URL: http://e-koncept.ru/2015/65572.htm (дата обращения: 11.04.2019).

3. Киемова К. А. Кейс-метод на практических занятиях как акселератор педагогического процесса // Молодой ученый. 2017. № 21. С. 423-424.

4. Макеева С. Н. Кейс-метод в исследовании методической компетенции учителя иностранного языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 5 (59). Ч. 3. C. 198-201.

5. Пилипец Л. В., Клименко Е. В., Буслова Н. С. Проблемное обучение: от Сократа до формирования компетенций // Фундаментальные исследования. 2014. № 5-4. С. 860-864.

6. Платов В. Я. Деловые игры: разработка, организация и проведение. М., 1991.192 с.

7. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии: учеб. пособие. М., 1998. 256 с.

8. Сорокоумова Г. В. Использование современных активных методов обучения на занятиях по психологическим дисциплинам // Современная образовательная среда: теория и практика: материалы Международной научно-практической конференции, Чебоксары, 5 февраля 2018 г. / под ред.: О. Н. Широкова и др. Чебоксары, 2018. С. 71-79.

9. Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11 т. Т. 10. Материалы к третьему тому «Педагогической антропологии». М., Л., 1950. 668 c.

10. Gustafsson J. Single case studies vs. multiple case studies: a comparative study. Thesis [2017]. URL: http://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1064378/FULLTEXT01.pdf (дата обращения: 11.04.2019).

11. McLeod S. A. Case study method 2014 [Электронный ресурс]. URL: https://www.simplypsychology.org/case-study.htmll (дата обращения: 11.04.2019).

12. Hyett N., Kenny A., Dickson-Swift V. A critical review of qualitative case study reports. Int J Qual Stud Health Well-being 2014. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4014658 (дата обращения: 11.04.2019).


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)