Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

LINGUISTIC TERMINOLOGY OF THE RUSSIAN LANGUAGE AS AN OBJECT OF METHODOLOGICAL COMPREHENSION

Abstract

The article raises the issue of metalanguage methodological reflection in the course of the Russian language as a foreign language from the standpoint of a student. The discrepancy between the content of linguistic concepts dictates consideration of linguistic terminology as a culture-specific vocabulary. The author suggests taking into consideration the Chinese linguistic and methodological tradition (the use of Chinese-Russian linguistic terminology) while teaching Russian as a foreign language, but all the Russian linguistic terms should have commentaries which disclose their linguistic and ethnic origin.

About the Author

I. . Akimova
The Russian Law Academy of Ministry of Justice of Russia, Far Eastern Branch
Russian Federation


References

1. Антонова В.Е., Нахабина М.М., Толстых А.А. Дорога в Россию: Учебник русского языка (базовый уровень). - Ч. 1. - М. - СПб., 2003. - 344 с.

2. Антонова В.Е., Нахабина М.М., Толстых А.А. Дорога в Россию: Учебник русского языка (базовый уровень). - Ч. 2. - М. - СПб., 2004. - 255 с.

3. Бобрышева И.Е. Учет национальных лингвометодических традиций в обучении русскому языку как иностранному китайских учащихся в условиях русской языковой среды (начальный этап). Дис..канд. педаг. наук. - М., 1996. - 161 с.

4. Готлиб О.М. Практическая грамматика современного китайского языка. 2 изд., испр. и доп. -М., 2002. - 304 с.

5. Китайский язык. Новый старт.-Пекин, 2004. - 231 с.

6. Мещанинов И.И. Понятийные категории в языке // Тр. Военн. ин-та иностр. яз. - 1945. - № 1. -С. 24-31.

7. Шубина О.Ю. Семантические и понятийные категории как основа для сопоставления различных языков // Вестник КРСУ 2003. - Т. 3. -№ 1. Интернет-ресурс: http://www.krsu.edu.kg/ vestnik/2003/v1/a11.html


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)