Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

INTERSCIENCE CONNECTIONS AS A CONDITION OF TEACHING STUDENTS HISTORY OF MUSIC

Abstract

The article reveals the importance of interscience connections as an important condition for studying History of Music. Based on the review of methodological interconnections of Pedagogy of Music Education with different humanities (Philosophy, Psychology, Theory of Music, etc.) the article identifies the opportunities and ways to implement interscience links in the content of musical-historical training of students; explains their importance in determining the forms and methods of teaching History of Music.

About the Author

M. . Kruglova
Sholokhov Moscow State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Абдуллин Э.Б. Методологическая культура педагога-музыканта. - М., 2002 г. - 272 с.

2. Бабанский Ю.К. Педагогика. - М., 1988. - 608 с.

3. Краевский В.В., Лернер И.Я. Процесс обучения и его закономерности // Дидактика средней школы: Некоторые проблемы современной дидактики. Учеб. пособие для слушателей ФПК директоров общеобразоват. школ и в качестве учебного пособия по спецкурсу для студентов пед. ин-тов / Под ред. М.Н. Скаткина. - 2-е изд., перераб. и доп. - М., 1982. - 129-180 с.

4. Медушевский В.В. Как устроены художественные средства музыки? // Эстетически очерки. -М., 1977. - Вып. 4. - С. 83-84.

5. Назайкинский Е.В. Некоторые проблемы музыкознания на исходе 20 века // Преподаватель. -1999. - № 4. - С. 16-21.

6. Плотникова Е.Г. Межпредметные связи при обучении математики в ВУЗе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». - 2011. - № 2. - С. 95-100.

7. Рапацкая Л.А. Музыкальное образование в культуре России: опыт исторического анализа // Вопросы музыкальной культуры и образования. Сборник научных трудов. - М., 2012. - Вып. 9. - С. 3-16.

8. Сохор А.Н. Социология и музыкальная культура: Монография. - М., 1975. - 202 с.

9. Теплов Б.М. Психология и психофизиология индивидуальных различий. - М.; Воронеж, 1998 - 544 с.

10. Торопова А.В. Музыкальная психология и психология музыкального образования // Музыкальное образование: методолого-методическая подготовка учителя музыки: Программы дисциплин по специальности 030700 «Музыкальное образование». - М., 2000. - С 47-80.

11. Федорец Р.Ф. Межпредметные связи в процессе обучения. - Л., 1983. - 88 с.

12. Цыпин Г.М. Диссертационное исследование в области музыкальной культуры и педагогики: проблемы содержания, формы, языка и стиля. -Тамбов, 2005. - 337 с.


Review

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)