Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

POLYMODALITY OF HIGHER EDUCATION QUALITY EVALUATION THEORY

Abstract

The article is aimed at identifying the main trends in the development of higher education quality assessment systems and searching its efficient mechanisms in foreign experience. The analysis of assessment theory and practice identified the following ambivalence areas forming the field of modalities: «accountability - quality improvement», «technocratic approach - quality culture approach», «standardization - diversification». The author has come to the conclusion that the current polymodality of education quality assessment is, firstly, a way to overcome the contradictions in this area, and secondly, a source of synergy in quality assurance systems at national and European levels.

About the Author

L. . Yagudina
Naberezhnye Chelny Campus of Kazan National Research Technical University named after A.N. Tupolev
Russian Federation


References

1. Вестерхайден Д.Ф., Хульпиа В., Вайтенс К. Направления изменений в представлениях об обеспечении качества. Краткий обзор исследований факторов усовершенствования // Болонский процесс: Концептуально-методологические проблемы качества высшего образования (книга-приложение 3) / Под науч. ред. В.И. Байденко. - М., 2009. - С. 209-228.

2. Веттори О., Люгер М., Кнасмюллер М. Рассмотрение двойственных (амбивалентных) ситуаций: к вопросу о стратегиях формирования культуры качества в преподавании и обучении // Болонский процесс: Концептуально-методологические проблемы качества высшего образования (книга-приложение 3) / Под науч. ред. В.И. Байденко. - М., 2009. - С. 64-76.

3. Государственная программа Российской Федерации “Развитие образования” на 2013-2020 годы: утв. распоряжением Правительства РФ от 15 мая 2013 г. № 792-р [Электронный ресурс] //ГАРАНТ: инф.-правовой портал. URL: http://base. garant.ru/70379634/(дата обращения 05.07.2013).

4. Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года: утв. распоряжением Правительства РФ от 17 ноября 2008 г. № 1662-р [Электронный ресурс] //ГАРАНТ: инф.-правовой портал. URL: http://base.garant.ru/194365/ (дата обращения 05.07.2013)

5. О мерах по реализации государственной политики в области образования и наук: указ Президента РФ от 7 мая 2012 г. № 599. URL: http://www. rg.ru/2012/05/09/nauka-dok.html (дата обращения:11.06.2013)

6. Об образовании в Российской Федерации: федер. закон РФ от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ: принят Гос. Думой 21.12.2012 //Российская газета. 2012. 31 дек. №303. С. 2-10.

7. Brennan J., Shah T. Managing. Quality in Higher education. An International perspective on institutional assessment and Change/ Open University Press. 2000. - 174 p. http://www.amazon.com/Managing-Quality-Higher-Education-International/ dp/0335206735

8. Developing an Internal Quality Culture in European Universities: Report on the Quality Culture Project: Report on the Quality culture project 2002 - 2003 URL: http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/QC 1_ full.1111487662479.pdf (date of treatment:13.06.13)

9. Don F. Westerheijden, Veerle Hulpiau, Kim Waeytens. Lines of Change in the Discourse on quality assurance an overview of some studies into what impacts improvement: 28th Annual EAIR1 Forum. 30 August - 1 September, 2006. RL:http:www. utwente.nl/cheps/publications/downloadable_ publications/ downloadablesen (date of treat-ment:13.06.13).

10. Harvey L. Twenty years of trying to make sense of QA: the misalignment of QA with institutional quality frameworks and quality culture. P.8. URL:http:// www.eua.be/Libraries/EQAF_2010/WGSII_7_Pa-pers_Harvey.sflb.ashx(date of treatment:13.06.13).

11. Harvey L., Green D. ‘Defining quality’// Assessment and Evaluation in Higher Education. - 1993. - 18(1). - Pp. 9-34.

12. Harvey L., Newton J. Transforming Quality Evaluations/Quality in Higher Education. Vol. 10, N. 2. 2004. URL:http://www.eair.nl/archive/forums/barcelona/pdf/HarveyOutlineTrack6.pdf(date of treat-ment:13.06.13).

13. Hayes D., Winyard R. The mcdonaldization of Higher education. - Westport: Bergin & Garvey, 2002. -222 p.

14. Newton J. Feeding the beast or improving quality?: academics’ perceptions of quality assurance and quality monitoring// Quality in Higher Education. - 2000. - 6(2). - Pp. 153-162.

15. Power M. Counting, control and calculation: reflections on measuring and management//Human relations. - Vol. 57. - № 6. - 2004. - Pp. 765-783.

16. Pratasavitskaya H., Stensaker B. Quality management in higher education-towards a better understanding of an emerging field‘//Quality in Higher Education. - 2010. - 16(1). - Pp. 37-50.

17. Quality Culture in European universities: a Bottom-approach Report on the Three Rounds of the Quality Culture Project, 2002 -2006. - Round II -2004. URL:http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/ QCII%20Report%2030.03.05.1115967574238. pdf(date of treatment:13.06.13)

18. Sursock A. Examining Quality Culture Part II: Processes and Tools - Participation, Ownership and Bureaucracy// EUA Publications European University Association. 2011. - 62 p.

19. Sursock А. Reflection from the higher education institutions’ point of view: Accreditation and quality culture Working on the European Dimension of Quality: International conference on accreditation and quality assurance 12 - 13 March 2002, Amsterdam http://www.rieti.go.jp/en/events/03022201/ reference/EUAAMSTERDAM02.pdf(date of treatment:13.06.13)


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)