Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE ROLE OF “TYPOGRAPHICS” IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF UNIVERSITY STUDENTS STUDYING GRAPHIC DESIGN TRAINING PROGRAM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-83-90

Abstract

The article discusses the role of the discipline "Typographics" in the formation of professional competencies of university students within the training program "Graphic Design". The article also systematizes the works of scientists in the field of typography, design, methodology and pedagogy on the problem under consideration. The authors interpret the specifics, goals and objectives of typography, determine its methodology, place in culture and describe the prospects for the future development of typography in terms of adaptation of professional standards, in the situation of modern information society, and the tendencies of transition to the applied bachelor degree. The authors also touch upon the problem of insufficient space for disciplines related to typography in the curricula of modern domestic universities that implement training programs in graphic design compared to the world trends.

About the Authors

A. A. Moiseev
Moscow Region State University
Russian Federation


N. F. Gurskaya
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Барциц Р. Ч., Власова И. М. Динамика формирования профессиональной компетентности студентов дизайнеров // Право и практика. 2016. № 3. С. 189-195.

2. Брингхёрст Р. Основы стиля в типографике. М., 2013. 480 с.

3. Галкина М. В., Ломов С. П., Михайлов Н. В. Современное дизайн образование с учетом влияния технологических инноваций и социальной ответственности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 4. С. 89-96.

4. Кожуховская С. М., Каширокова И. Е., Барциц Р. Ч. Траектории развития дизайн-образования в России // Право и практика. 2017. № 2. С. 214-220.

5. Кричевский В. Типографика в терминах и образах. Тула, 2010. 302 с.

6. Львова И. А. Анализ творческо-педагогического потенциала стандарта ФГОС 3+ для дизайнеров // Великая степь и евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание: материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию независимости Республики Казахстан. Астана, 10-11 января. Астана, 2017. С. 260-263.

7. Львова И. А. О некоторых проблемах практического обучения дизайну // Проблемы теории и методологии предметного образования. Изобразительное искусство. Декоративно-прикладное искусство. Дизайн. Сборник факультета ИЗО и НР. 2016. № 2. С. 36-40.

8. Моисеев А. А., Дорофеева Ю. Ю. Концептуальные основы преподавания теории и методологии проектирования в дизайне у студентов бакалавриата по направлению «Графический дизайн» // Великая степь и евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание. Материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию независимости Республики Казахстан. Астана, Евразийский национальный университет им. Л. Н. Гумилёва, 10-11 января. Астана, 2017. С. 160-170.

9. Рудер Э. Типографика. Руководство по оформлению. М., 1982. 285 с.

10. Чихольд Я. Новая типографика. Руководство для современного дизайнера. М., 2012. 248 с.

11. Шпикерман Э. О шрифте. М., 2005. 194 с.


Review

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)