Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PHILOSOPHICAL BASES OF DEVELOPMENT OF DEONTOLOGY AS A SUBJECT AREA OF PEDAGOGICAL SCIENCE

Abstract

The article considers the history of the concept of deontology abroad and presents the periodization of its development in Russia. The main historical facts, which have had certain influence on appearing of this concept in terminology, are named. The article describes the specific use of deontology categories in teaching. The authors present the fundamental concepts of this phenomenon, disclose its content and connection with the other branches of scientific knowledge, such as: psychology, sociology, pedagogy, medicine and journalism. The analysis of deontology correlation with the modern philosophical categories of ethics and morality is performed.

About the Authors

O. . Minakov
Moscow State Regional University
Russian Federation


N. . Fadyushina
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Гусейнов А.А. Этика. Энциклопедический словарь. - М., 2001. - 671 с.

2. Караханова Г.А. Формирование нравственной культуры будущего учителя на уровне вузовской подготовки: Автореф. дис.. док. пед. наук, 2007. - 27 с.

3. Кертаева Г.М. Основы педагогической деонтологии. - М., 2007. - 175 с.

4. Левитан К.М. Основы педагогической деонтологии. - М., 1994. - 191 с.

5. Словарь иностранных слов / под ред. Н.Г. Комлева. - М., 2006. - 669 с.

6. Самойленко В.В. История медицинской деонтологии. - М., 1998. - 156 с.

7. Тульсанова О.Л. Этическое и правовое регулирование связей с общественностью и рекламы. - СПб., 2006. - 143 с.

8. Филатова И.А. Деонтология в специальной педагогике: теоретико-методологические основания исследования деонтологической подготовки педагогических кадров. - Екатеринбург, 2011. - 280 с.


Review

Views: 192


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)