Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

To the problem of entertaining and natural character of training texts: frame-based approach

Abstract

The article deals with training texts used in teaching
Russian as a foreign language and the requirements they
have to meet, namely to be entertaining and natural. Entertaining
and natural characteristics of a training text are viewed
from the frame theory angle. The cause of unnaturalness
of thematic (frame-based) training texts is established. It is
shown that both characteristics are caused by verbal fixation
of departure from frames. Considering this fact while creating
texts for textbooks allows one to make teaching Russian to
foreigners more effective.

About the Author

Л. Тёрёчик
Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина (г. Москва)
Russian Federation


References

1. Бердичевский А.Л. Оптимизация системы обу- чения иностранному языку в педвузе. М., 1989. 101 с.

2. Бондаренко А.А., Гуркова И.В. Здравствуй, рус- ский язык!: Учеб. пособие для учащихся-иност- ранцев: Начальный этап обучения. М., 2002. 271 с.

3. Зезекало И.В. Учет динамики знаний иностран- ных учащихся в системном представлении куль- турологического языкового материала // Фор- мы обучения РКИ в современных условиях. М., 2000. С. 255-263.

4. Изард К. Психология эмоций. СПб., 2006. С. 103- 123; 190-195.

5. Ляховицкий М.В. Методика преподавания инос- транных языков. М., 1981. 159 с.

6. Методика преподавания русского языка как иностранного / О.Д. Митрофанова, В.Г. Косто- маров и др. М., 1990. 268 с.

7. Минский М. Структура для представления зна- ний // Психология машинного зрения. М., 1978. С. 249-338.

8. Норман Д. Семантические сети. Схемы: пакеты знаний. Схемы, сценарии и прототипы // Пси- хология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер иВ.Я. Романова. М., 2000. С. 350-364.

9. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии, 1998 [Электронный ресурс] // URL: http://www. gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/atkin/17.php (дата обращения: 22.04.2011).

10. Тёрёчик Л.Б. К вопросу о фреймовом подходе в преподавании русского как иностранного и анг- лийского языков // Вестник МГОУ. Серия Педа- гогика. 2011. № 2. С. 82-91.

11. Фоломкина С.К. Обучение чтению на иностран- ном языке в неязыковом вузе. М., 1985. 207 с.

12. Халеева И.И. Основы теории обучения понима- нию иноязычной речи. М., 1989. 238 с.

13. Чарняк Ю. Умозаключения и знания (Часть 2)// НЗЛ. Вып. 12: Прикладная лингвистика. М., 1983. С. 272-317.

14. Чернышов С.И. Поехали! Русский язык для взрослых. Начальный курс. СПб., 2003. 280 с.

15. Черемисина Н.В. К обоснованию общей кон- цепции системы учебников и учебных пособий по русскому языку для нерусской аудитории // Содержание и структура учебника РКИ. Сб. ст. /Сост. Л.Б. Трушина. М., 1981. С. 90-107.

16. Чубарова О.Э. Творческий подход к созданию учебных текстов: лингвометодический аспект (начальный этап обучения): Дисс. канд. пед. наук. М., 2007. 265 с.

17. Шабес В.Я. Событие и текст. М., 1989. 175 с.

18. S chank R.C. Ch. 6. Background Knowledge: Scripts // Reading and understanding: teaching from the perspective of artificial. Hillsday, New Jersey, 1982. P. 99-110.


Review

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)