Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Integration of modern scientific school traditions into schoolchildrens research

Abstract

The article considers the features of modern science
and specific groups of scientists working on a common
problem. It is proved that a number of ideas used in modern
research teams grouping can be used in organizing secondary
students research technology. Childrens research team
must have a heterogeneous nature and include students of
different ages and cognitive skills. The supervisors of studies
should provide the institutional integrity of childrens research
team

About the Author

Л. Осипенко
Московский городской педагогический университет
Russian Federation


References

1. Адамар Ж. Исследование психологии процесса изобретения в области математики / Пер. с фр. М., 1970. 152 с.

2. Аренс В.Ж. Азбука исследователя. М., 2006. 216 с.

3. Брунер Дж. Психология познания. М., 1977. 411 с.

4. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального пси- хологического исследования. М., 1986. 240 с.

5. Междисциплинарные исследования в современ- ной науке: Научно-аналитический обзор. М., 1978. 57 с.

6. Осипенко Л.Е. Педагогические условия эффек- тивного формирования у школьников знаний о методах научного исследования // ВестникМГОУ. Серия Педагогика, 2008. № 1. С. 87-92.

7. Пельц Д., Эндрюс Ф. Ученые в организациях. Об оптимальных условиях для исследований и раз- работок. М., 1973. 471 с.

8. Рачков П.А. Науковедение: проблемы, структу- ра, элементы. М., 1974. 132 с.

9. Русецкая В.И. Социодинамика научного коллек- тива / Под ред. Е.М. Бабосова. Мн., 1992. 125 с.

10. Савенков А.И. Психология детской одареннос- ти: Учеб. пособие. М., 2010. 440 с.

11. Хэгстром У. Соперничество в науке // Научная деятельность: структура и институты. М., 1980. С. 324-359.

12. Яблонский А.И. Модели и методы исследования науки. М., 2001. 401 с.

13. Ямпольский С.М., Лисичкин В.А. Прогнозиро- вание научно-технического прогресса. М., 1974. 208 с.


Review

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)