Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Language practice pedagogical accompaniment as a system to increase chinese learning students efficiency for intercultural communication

Abstract

The article presents itself a short account of
the research results in the sphere of professional education.
The author analyses an insufficiently studied phenomenon of
pedagogical accompaniment of Russian students language
practice at universities of China. According to the author, the
system of pedagogical accompaniment is an effective means
of forming intercultural communicative competence which is
necessary for Russian students professional formation. The
author offers the system of pedagogical accompaniment
which comprises three interdependent stages providing secure
conditions for the Russian university students effective
intercultural adaptation. The article describes the authors
technology of pedagogical accompaniment of language practice
aimed at breaking the language barrier and avoiding culture
shock. The author also gives the definition of language
practice and its pedagogical accompaniment.

About the Author

О. Анисова
Камчатский государственный университет им. Витуса Беринга (г. Петропавловск-Камчатский)
Russian Federation


References

1. Анисова О.Л. Некоторые проблемы организации и проведения языковых практик российских сту- дентов в вузах Китая // Вестник КРАУНЦ. Серия Гуманитарные науки, 2007. № 2. С. 106-111.

2. Белянин В.П. Психолингвистика. М., 2007. 232 с.

3. Гумбольдт В. фон. Избранные труды по языкоз- нанию. М., 1984. 397 с.

4. Деркач А.В. Подготовка специалистов японско- го языка к межкультурной коммуникации на ос- нове взаимодействия вуза с образовательными учреждениями Японии: Дис. канд. пед. наук. Петропавловск-Камчатский, 2006. 202 с.

5. Зеер З.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. Модер- низация профессионального образования: ком- петентностный подход. М., 2005. 71 с.

6. Иконникова Н.К. Основы межкультурного об- щения // Социологические исследования, 1995. № 7. С. 116-121.

7. Рябкова Н.Г. Образовательное пространство как понятие и феномен // Актуальные проблемы психологии и педагогики. Ч. 1. М., 2005. С. 24- 36.

8. Стефаненко Т.Г. Этнопсихология. М., 2004. 368 с.

9. Фурманова В.П. Межкультурная коммуникация и инновации в преподавании иностранных язы- ков в вузе. Саранск, 2005. 256 с.

10. Яковенко И.М. Педагогическое сопровождение развития творческого потенциала будущих пе- дагогов в условиях вуза: Дис. канд. пед. наук. М., Петропавловск-Камчатский, 2006. 251 с.


Review

Views: 47


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)