Problems of childs social education in one-parent family
Abstract
education of a child in the incomplete family. The author defines
the interrelation of two phenomena - social education
and psychological climate in a family - producing a direct impact
on childs well-being. The author reveals some factors
interfering with normal mental development and successful
formation of a person caused by abnormality of matrimonial
relations. This article describes the most widespread styles of
childs education in a nuclear family. The author proves the
necessity of rendering psychological and pedagogical support
provided by the experts of social sphere for one-parent
families.
About the Author
О. ЮлусоваRussian Federation
References
1. Андреева Г.М. Социальная психология: Учеб- ник. М., 2010. 363 с.
2. Астапов В.М. Обучение и воспитание детей групп риска: Хрестоматия. М., 2003. 246 с.
3. Буянов М.И. Ребёнку нужна родительская лю- бовь. М., 2010. 186 с.
4. Кон И.С. Психология ранней юности: Кн. для учителя. М., 1989. 252 с.
5. Монахова А.О. Психолог и семья: активные ме- тоды взаимодействия. Ярославль, 2004. 160 с.
6. Наш проблемный подросток: понять и догово- риться / Под ред. Л.А. Регуш. СПб., 2004. 299 с.
7. Николаева Я.Г. Проблемы воспитания детей в неполных семьях в Российской Федерации (на примере Чувашской Республики). Чебоксары, 2004. 132 с.
8. Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога. М., 2001. 480 с.
9. Солодников В.А. Социально-дезадаптированная семья в современном обществе. Рязань, 2008. 244 c.
10. Степанов В.Г. Психология трудных подростков. М., 2009. 234 с.
11. Фигдор Г. Дети разведенных родителей: между травмой и надеждой. М., 2010. 184 с.
12. Целуйко В.М. Психология неблагополучной се- мьи: Книга для педагогов и родителей. М., 2004. 272 с.