Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Gender aspects of problem situations in lycee educational environment

Abstract

The article discloses the role of gender approach
to education which comprises a set of scientific ideas about
designing a gender and making pedagogical activity personally
differential. The author considers gender pedagogy as a
branch of humanities system, focusing on the features of children
of different sexs development, education and training.
The author reveals the arising difficulties of boys and girls
adaptation in the educational environment of lycée. The importance
of gender approach is proved at modeling problem
situations in schoolchildrens adaptation.

About the Author

В. Долгова
Оренбургский государственный педагогический университет
Russian Federation


References

1. Битянова М.Р. Адаптация ребенка в школе: диа- гностика, коррекция, педагогическая поддержка // Сб. метод. матер. для администр., педагогов и шк. психологов. М., 2004. 123 с.

2. Еремеева В.Д. Мальчики и девочки. Учить по- разному, любить по-разному: Нейропедагогика - учителям, воспитателям, родителям, школь- ным психологам. Самара, 2010. 160 с.

3. Жданова С.Н. Социально-педагогические аспек- ты дифференцированного воспитания девочек и мальчиков: Учеб. пособие. Оренбург, 2009. 55 с.

4. Клецина И.С. Психология гендерных отноше- ний: теория и практика. СПб., 2009. 380 с.

5. Корель Л.В. Социология адаптации: вопросы теории, методологии и методики. Новосибирск, 2007. 423 с.

6. Попова Л.В. Некоторые тенденции в ценностных ориентациях девочек и мальчиков младшего подросткового возраста // Женщина в российс- ком обществе, 1996. № 4. С. 27-33.

7. Столярчук Л.И. Теоретико-методологические аспекты воспитания: гендерное измерение // Теоретико-методологические проблемы сов- ременного воспитания: Сб. науч. тр. / Под ред.Н.К. Сергеева, Н.М. Борытко. Волгоград, 2004.

8. С. 54-61.

9. Уэст К., Зиммерман Д. Создание гендера // Ос- новы гендерных исследований: Хрестоматия. М., 2011. 340 с.

10. Штылева Л.В. Педагогика и гендер: развитие гендерных подходов в образовании [Электрон- ный ресурс] // URL: http://www.ivanovo.ac.ru/ win1251/jornal/jornal3/shtil.htm. (дата обраще- ния: 29.08.11).


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)