Forming primary schoolers communicative skills by means of folklore
Abstract
to understanding the category «communicative
skills». Emotional sense contact skills and skills of understanding
as means of communicative skills are stressed in
the article. Characteristics of communicative skills formation
of junior schoolchildren and specific character of appliance of
folklore means are considered as aspects of pedagogical organization
of the researched process. The following principles
are defined as grounds for this process: dialogue, communicative
cooperation, direction of attention toward understanding,
personal involvement, the role of semiotic structures in
creating connections between objects and actions.
References
1. Адамьянц Т.З. Социальные коммуникации: Учеб. пособие. М., 2009. 208 с.
2. Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник для высших учебных заведений. 5-е изд., испр. и доп. М., 2007. 363 с.
3. Аюпова Э.И. Формирование коммуникативных навыков акцентуированных подростков: Дис. канд. пед. наук. М., 2007. 222 с.
4. Гришанова И.А. Механизмы формирования коммуникативной успешности младших школь- ников // Педагогика, 2008. С. 44-47.
5. Дридзе Т.М. Язык и социальная психология: Учеб. пособие / Под ред. А.А. Леонтьева. М., 2009. 240 с.
6. Колесникова И.А. Коммуникативная деятель- ность педагога: Учеб. пособие [Текст] / И.А. Ко- лесникова; под ред. В.А. Сластёнина. М., 2007. 336 с.
7. Кононова Е.Ю. Формирование коммуникатив- ных навыков первоклассника в процессе адап- тации к школьному обучению: Дис. канд. пед. наук. Киров, 2006. 180 с.
8. Кукушин В.С., Болдырева-Вараксина А.В. Педа- гогика начального образования / Под общ. ред.В.С. Кукушина. М., 2005. 592 с.
9. Михайлова Н.Г. Народная культура как целос- тный феномен: культурологический подход // Традиционная культура, 2002. № 3. С. 8-15.
10. Мудрик А.В. Общение как фактор воспитания школьников. М., 1984. 112 с.
11. Эльконин Д.Б. К проблеме периодизации психи- ческого развития в детском возрасте // Вопросы психологии, 1971. № 4. С. 6-20.