Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

Folklore means in orienting teenagers towards humanist values

Abstract

The effective application of folklore potential for
attracting teenagers attention to the humanitarian system of
values demands a special pedagogical organization. In the
article the author reveals the essence of humanitarian value
orientation of teenagers by means of folklore as pedagogical
direction of humanitarian value orientation development process
of teenagers by creating a whole complex of pedagogical
conditions: such as actualization of folklore humanitarian
value content; involving teenagers to team activities aimed
at realization of folklore humanitarian values; coordination of
participants interaction in educational process.

About the Author

А. Артёмкин
Владимирский областной музыкальный колледж
Russian Federation


References

1. Бородавкин С.В. Гуманизм в культуре и культу- ра в гуманизме // Вопросы философии, 2004. № 5. С. 163-176.

2. Голованова Н.Ф. Общая педагогика: Учеб. посо- бие для вузов. СПб., 2005. 317 с.

3. Григорьева Н.А. Ценностные ориентации лич- ности: теоретические основания и практика формирования: Учебное пособие к спецкурсу. Волгоград, 2003. 118 с.

4. Коновалова Г.В. Формирование ценностных ориентаций школьников в процессе обучения философии: Автореф. дис. канд. филос. наук. Екатеринбург, 2001. 22 с.

5. Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинар- ное понятие: опыт многомерной реконструкции // Вопросы философии, 1996. № 4. С. 15-26.

6. Резниченко М.Г. Профессиональная подготовка учителя к формированию ценностно-гуманис- тических ориентаций младших школьников: Дис.  канд. пед. наук. М., 1999. 176 с.

7. Трубников Н.Н. Отношение цели, средства и ре- зультата деятельности человека // Вопросы фи- лософии, 1964. С. 59-68.

8. Хабибова Н.Е. Философский анализ понятия ценностные ориентации: онтологический и гносеологический аспекты: Автореф. дис.  канд. филос. наук. Уфа, 2004. 23 с.

9. Щуркова Н.Е. Прикладная педагогика воспита- ния: Учеб. пособие. СПб., 2005. 366 с.


Review

Views: 39


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)