Pierre Teilhard de Chardins teaching and noosphere pedagogical acmeology project substantiation
Abstract
noosphere pedagogical akmeology as a branch of modern
humanitarian knowledge. The authors chose two principles
of Teilhard de Chardins noosphere conception, integratism
and evolutionism, as the key methodological foundations.
A tendency to perfection is peculiar to akmeology. However
akmeology in general and pedagogical akmeology in particular
have been so far treated as sciences about tops of
professionalism achievement. Teilhard de Chardins teaching
enables the educators to extend the scopes of pedagogical
akmeology by means of putting human holistic development
in the orbit of its «interests».
About the Authors
О. АкимоваRussian Federation
И. Верещагина
Russian Federation
Н. Чапаев
Russian Federation
References
1. Акмеология: Учеб. пособие / А. Деркач, В. Зазы- кин. СПб., 2003. 256 с.
2. Василенко Л.И. Христианский эволюционизм о. Пьера Тейара де Шардена // Глобальный эво- люционизм (философский анализ) / Отв. ред.Л.В. Фесенкова. М., 1994. С. 52-64.
3. История педагогики в России: Хрестоматия: Для студ. гуманитарн. фак. высш. учеб. завед. / Сост.С.Ф. Егоров. М., 1999. 400 с.
4. Мень Александр, прот. Пьер Тейяр де Шарден: христианин и ученый // П. Тейяр де Шарден. Бо- жественная среда (предисловие). М., 1992. 312 с.
5. Пасика В.М. Христианский эволюционизм Тейя- ра де Шардена // Современная буржуазная фи- лософия. М., 1972. С. 629.
6. Пьер Тейяр де Шарден. Божественная среда. Серия: Памятники религиозно-философской мысли. Авторский сборник. Букинистическое издание. М., 1992. 312 с.
7. Тейяр де Шарден П. Феномен человека / П. Тейяр де Шарден. М.,1987. 240 с.
8. Урсул А.Д. Путь в ноосферу (концепция выжи- вания и устойчивого развития цивилизации). М., 1993. 275 с.
9. Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. М., 1991. 560 с.
10. Юдин Э.Г. Системный подход и принцип де- ятельности. М., 1978. 272 с.
11. Яркина Т.Ф. Западные педагоги и развитие сов- ременной школы // Сов. педагогика, 1992. № 12. С. 121-128.