Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

IDEAL OF EDUCATION OF THE PERSON IN THE WORKS OF TEACHERS-ANTHROPOLOGISTS OF THE XIX CENTURY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-3-34-43

Abstract

The research is to analyze the concepts "ideal", "ideal of education of the person", "ideal of educational process" and on the basis of these concepts to reveal an ideal of education of the person in the works of teachers-anthropologists of the 19th century. To achieve the goal the following tasks are set: to carry out the analysis of the concept "ideal" of philosophical and pedagogical aspects, and on its basis to carry out the comparative analysis of an ideal of education of the person and an ideal of educational process in the works of V.G. Belinsky, N.G. Chernyshevsky, N.A. Dobrolubov, N.I. Pirogov> K.D. Ushinsky, teachers-anthropologists of this period, in the structure of pedagogical thought. To solve these tasks the following theoretical methods were used: the method of historical and pedagogical research, the analysis of the historical and pedagogical facts; the comparative-historical method; the systematization of the received results. The analogy to a modern ideal of education of the person is drawn.

About the Author

I. V. Hlyzova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Апресян Р. Г. Феномен моральной императивности: Критические очерки. М., 2018. 196 с.

2. Асмолов А. Г. Педагогика достоинства // Вести образования. 2015. № 7. С. 8-12.

3. Давидович В. Е. Теория идеала. Ростов-н/Д., 1983. 184 с.

4. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России / А. Я. Данилюк,. М., 2009. 26 с.

5. Данилюк А. Я. Смысл как педагогическая категория [Электронный ресурс] // International Dialogues on Education: Past and Present. May 5, 2017. URL: ide-journal.org/editorial-board (дата обращения: 04.04.2019).

6. Данилюк А. Я. Создание всемирной образовательной сети [Электронный ресурс] // Непрерывное образование: XXI век. 2017. Вып. 1 (17). URL: http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3424. (дата обращения: 04.04.2019).

7. Национальная идея России / в 6 т. Т. 1. М., 2012. 752 с.

8. Никонов К. М. Современная христианская антропология (анализ основных направлений и методологии обоснования религии): автореф. дис. … докт. филос. наук. М., 1990. 28 с.

9. Пирогов Н. И. Избранные педагогические сочинения / сост. А. Н. Алексюк. М., 1985. 496 с.

10. Слободчиков В. И. Гуманитарно-политический кризис отечественного образования // Воспитательная работа в школе. 2016. № 9. С. 6-13.

11. Смирнов В. З. Очерки по истории прогрессивной русской педагогики XIX века. М., 1963. 311 с.

12. Ушинский К. Д. Наука и искусство воспитания / сост. С. Ф. Егоров. М., 1994. 208 с.

13. Чернышевский Н. Г. Полное собрание сочинений. Т. XIV. М., 1953. 235 с.


Review

Views: 66


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)