Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PRINCIPLE OF TAKING INTO ACCOUNT THE COMPLEMENTARITYOF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AT THE DIDACTIC SUPPORTOF TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-165-174

Abstract

According to the research results the necessity of taking into account the complementarity of pedagogical knowledge about pedagogical activities in the implementation of the didactic support of teachers’ professional development is postulated in pedagogy. Arguments for the implementation of the principle of taking into account the complementarity of pedagogical knowledge to ensure the effectiveness of didactic support for teachers in modern conditions of postgraduate pedagogical education are given. Information technology tools, which allow us to implement this principle in the didactic support of teachers’ professional development, are characterized.

About the Author

T. A. Yuzefavichus
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Антонова Л. Н. Педагогическая рискология: теория и история // Проблемы современного образования. 2010. № 4. С. 24-30.

2. Богословский В. И. Научное сопровождение образовательного процесса в педагогическом университете: методологические характеристики: монография. СПб., 2000. 142 с.

3. Гоглова М. Н. Качество образования в условиях введения ФГОС ООО: препятствия и пути их устранения // Эксперимент и инновации в школе. 2014. № 2. С. 2-6.

4. Горлова Н. А. Педагогические ориентиры культурно-исторического подхода в современном образовании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 37-47.

5. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2002. 208 с.

6. Лазарев Г. И. Глобальные вызовы современной образовательной системе. Каким будет ответ университетов? // Университетское управление: практика и анализ. 2005. № 2. С. 8-14.

7. Петерсон Л. Г. «Новая парадигма» образования: метафора или вектор развития? (Концепция построения непрерывной системы российского образования на основе системно-деятельностного подхода) // Педагогическое образование и наука. 2014. № 2. С. 47-521.

8. Прохорова В. А. Дидактическое сопровождение формирования готовности старшеклассников к самореализации: дис. … канд. пед. наук. Ростов-на-Дону. 2010. 167 с.

9. Юзефавичус Т. А. Комплементарная педагогика: монография: электронные текстовые данные. М., 2017. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

10. Юзефавичус Т. А. Педагогическая эррология в профессиональной подготовке будущих учителей: монография. М., 2014. 128 с.


Review

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)