The problems of evaluation system in school management at transition the school into gymnasium
Abstract
educational establishment are considered at its certification.
Widely used 5-mark evaluation system, besides its vises of
the quality of evaluation, is the barrier to the real process of
educational management. If you raise the level of claims to
the quality of teaching, try to monitor the dynamics of changes,
qualify the readiness of the school to transit into a new
status, it becomes clear that 5-mark evaluation system gives
us uncertain information for taking valid administrative decisions.
It is especially important for gymnasium , as an educational
establishment with profound (enlarged) teaching of humanities,
to use the alternative evaluation system. The author
analyzes administrative opportunities of ten-mark evaluation
system of quality of educational process as one of the factors
of stability and manageability.
About the Author
Ирина СнегиреваRussian Federation
References
1. Иванов Д. А. Управление качеством образовательного процесса. -М.: Сентябрь, 2007. -208с.
2. Письмо Министерства образования Российской Федерации от 19 ноября 1998 г. № 1561/14-15 Контроль и оценка результатов обучения в начальной школе.
3. Симонов В. П., Черненко Е. Г. Десятибалльные шкалы оценки степени обученности по предметам: Учебно-справочное пособие. М., 2002.
4. Симонов В. П. Управление социальными (педагогическими) системами. Учебник. (Серия: Педагогический менеджмент, НОУ-ХАУ в образовании. - Книга пятая). Авторское издание, - М.: 2005.
5. Симонов В. П. Педагогический менеджмент: Ноу-хау в образовании: учебное пособие. - М., 2006.
6. Симонов В. П. Оценка качества в образовании. Монография. - М., 2007.
7. Симонов В.П. Преодоление формализма в оценке качества образования и Болонский процесс. Подготовка и повышение квалификации педагогических и управленческих кадров. Сборник научных трудов. Под ред. Проф. Симонова В.П. (серия: Образование в ХХI веке). Выпуск второй, Международная педагогическая академия, - М., 2007.