Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL MODEL OF TECHNICAL STUDENTS’ PROFESSIONAL INTEREST DEVELOPMENT IN THE PROCESS OF EXTERNALEDUCATIONAL ACTIVITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-32-41

Abstract

The purpose of the research is to develop and substantiate a pedagogical model, the integration of which into the practice ensures the development of the professional interest of the technical school students in extracurricular activities. The article analyzes the scientific literature on the problem of developing the professional interest of students. Basing on the systemic approach and using the modeling method the pedagogical model has been designed to ensure the development of the professional interest of college students in extracurricular activities. The authors developed, substantiated and presented the pedagogical model, the implementation of which ensures the consistent development of the emotional-value, motivational-volitional, cognitive-orientational and need-active components of the vocational students’ interest in extra-curricular activities. The theoretical and practical significance of the study lies in the fact that at present the system of secondary vocational education is at the stage of modernization, and the formation of professional interest is a fully unrealized reserve, updating of which will improve the quality of technical school graduates’ vocational training. The article is addressed to specialists working in the system of secondary vocational education.

About the Authors

A. A. Rushchishina
Kamchatka State University named after Vitus Bering
Russian Federation


N. A. Rachkovskaya
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы: учеб.-метод. пособие. М., 1980. 368 с.

2. Байтимирова А. Т. Сущность и структура понятия «профессиональный интерес» // Теория и практика общественного развития. 2013. № 4. С. 116-118.

3. Крягжде С. П. Психология формирования профессиональных интересов. Вильнюс, 1981. 196 с.

4. Мазина О. Н. Технология развития профессионального интереса у студентов профессиональной образовательной организации // Инновационные педагогические технологии: материалы II Междунар. науч. конф., Казань, май 2015 г. Казань, 2015. С. 164-170.

5. Матушкин С. Е., Бессараб В. Ф. Из опыта формирования профессионального интереса у учащихся средних ПТУ // Советская педагогика. 1981. № 12. С. 68.

6. Морозова Н. Г. Учителю о познавательном интересе. М., 1979. 49 с.

7. Рачковская Н. А. Теоретико-методологические основы развития эмоциональной культуры социального педагога в вузе: монография. М., 2011. 202 с.

8. Рущишина А. А. Формирование профессионального интереса у будущих специалистов по туризму в системе среднего профессионального образования Камчатского края // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 4 C. 164-174.

9. Черникова О. В. Формирование профессионального интереса к педагогической деятельности у студентов вуза: дис. … канд. пед. наук. Великий Новгород, 2007. 186 с.

10. Шаповалов В. В. Формирование профессионально-познавательного интереса студентов-будущих менеджеров: дис. … канд. пед. наук. Шуя, 2010. 194 с.

11. Штафф В. А. Моделирование и философия. М., Л., 1966. 302 с.

12. Ярушева С. А. Педагогические условия развития профессионального интереса у студентов ВУЗов в процессе обучения общепрофессиональных дисциплин: дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2002. 183 с.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)