Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL PROBLEMS IN TRAINING TEACHERS OF «ORTHODOX CULTURE»

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-21-31

Abstract

The article is devoted to the analysis of the problems of training teachers of «Orthodox culture» in the system of advanced training in the context of the «Strategy of National Security of the Russian Federation». The author relies on the results of the studies conducted in 2009-2018 in a number of subjects of Central, Ural, Privolzhskiy, North-west, South and Far East Federal Districts, in Khanty-Mansiysk and Yamalo-Nenets Autonomous Okrug, , the republics of Mari El and Komi, Belarus, Ukraine and Kyrgyzstan. It was possible to identify several groups of problems, the common cause of which is lack of elaboration of the theoretical, methodological and didactic foundations of the professional competence of teachers of “Orthodox culture”. The author sees the resolution of these contradictions in changing the character of training teachers and in the integration of Orthodox culture into the educational space of the modern school.

About the Author

O. V. Rosina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Данилюк А. М., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России в сфере общего образования. 4-е изд. М., 2014. 23 с.

2. Жуковский В. П., Жуковская Н. А. Развитие профессиональной компетентности педагога в системе повышения квалификации // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 1. С. 10-13.

3. Мезенцева О. И. Организационно-педагогические условия развития профессиональной компетентности современного педагога: дис. … канд. пед. наук. Новосибирск, 2017. 214 с.

4. Митрополит Волоколамский Иларион. Межрелигиозная напряженность развивается, прежде всего, на почве невежества [Электронный ресурс]. URL: http://www.patriarchia.ru/db/text/2473670.html (дата обращения: 12.01.2019).

5. Розина О. В. Возможности и особенности подготовки учителей православной культуры к духовно-нравственному воспитанию школьников в условиях повышения квалификации // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия IV. Педагогика. Психология. 2011. № 2 (21). С. 7-18.

6. Розина О. В. Духовные основы русской культуры: пособие для учителей [со словарем]. Кн. 1. М., 2009. 173 с.

7. Розина О. В. Духовные основы русской культуры: пособие для учителей [со словарем]. Кн. 2. М., 2009. 223 с.

8. Розина О. В. Духовные основы русской культуры: пособие для учителей [со словарем]. Кн. 3. М., 2009. 223 с.

9. Розина О. В. Духовные основы русской культуры: терминологический словарь. М., 2009. 31 с.

10. Розина О. В. Православная культура в школе: формирование и развитие профессиональных компетенций педагога: монография. 2-е изд., испр. и перераб. М., 2015. 252 с.

11. Розина О. В. Эстетический идеал в восприятии учителей «православной культуры» // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 2. С. 61-69.

12. Рособрнадзор: половина учителей не выполнили работу по математике [Электронный ресурс]. URL: https://russian.rt.com/russia/news/572812-uchitelya-matematika-rosobrnadzor?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop (дата обращения: 12.12.2018).

13. Слободчиков В. И. Антропологическая перспектива отечественного образования. Екатеринбург, 2009. 264 с.

14. Третьяк И. Г. Профессионально-педагогическая компетентность педагога // Самарский научный вестник. 2014. № 4 (9). С. 130-132.


Review

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)